Przedszkole Nr 129
“Raj na Skarpie”
w Warszawie

Zamierzenia dydaktyczno - wychowawcze na marzec

Temat (tydzień I) – „W marcu jak w garncu”

  • Zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia
  • Posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
  • Poznanie i rozumienie sformułowań:W marcu jak w garncu, ubierać się na cebulkę, kalendarz pogody
  • Dostrzeganie zjawisk zachodzących w otoczeniu w okresie przedwiośnia
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia

Temat (tydzień II) – „Z wizytą w Chinach”

  • Wzbogacenie wiedzy na temat innych ludzi i miejsc na świecie - Chiny
  • Znajomość charakterystycznych symboli Chin (godło, stolica, flaga, smok chiński) oraz obiektów związanych z Chinami (mur chiński)
  • Poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie itp.)
  • Poznanie przedstawicieli fauny i flory Chin (Panda Wielka, drzewko bonsai)
  • Zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata
  • Poznanie i degustacja przysmaków kuchni chińskiej (ryż, ciasteczko z wróżbą)

 Temat (tydzień III) – „Nadchodzi wiosna”

  • Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwami kwiatów: hiacynt, tulipan, krokus, przebiśnieg
  • Poznanie i rozumienie określeń: kukła, Marzanna, budzenie radości ze wspólnych zabaw
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie w związku ze zmiana pory roku
  • Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników
  • Poznanie pracy ogrodnika, jego wyglądu i akcesoriów; podawanie nazw przyborów do sprzątania ogrodu
  • Zakładanie zielonego ogródka na parapecie – poznanie etapów sadzenia cebuli
  • Dostrzeganie różnicy między sianiem a sadzeniem

Temat (tydzień IV) – „Nasze emocje i uczucia”

  • Rozwijanie umiejętności słuchania i rozumienia czytanego tekstu
  • Tworzenie warunków do nawiązywania więzi z rówieśnikami oraz rozwijanie kompetencji społecznych
  • Wzbogacenie wiedzy na temat uczuć i emocji
  • Zapoznanie z wybranymi sposobami radzenia sobie ze smutkiem
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania wybranych stanów emocjonalnych
  • Doskonalenie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych

 

Teksty wierszy i piosenek:

„Wstawaj! To już wiosna”sł. Jacek Cygan, muz. Majka Jeżowska

Wiosna się budzi, zima zasypia,

Bo w domu czterech pór roku

Jedno jest łóżko, jedna poduszka

I jeden kubek do soku.

Gdy wiosna rześka zerwie się z łóżka

I słońce wplecie we włosy,
Zima swą głowę wtuli w poduszkę
I zamknie zmęczone oczy.

Wiosna, hejże ho!        
Zielonym skrzydłem da ci w nos.

Wiosna, hejże ho!
Zapuka w serce: Czy jest tam ktoś?

Obudzi kotki na gałązkach,

Krokusy na tatrzańskich łąkach.

Sasanka mała gdzieś spod Krosna

Usłyszy: Wstawaj, wstawaj, to już...

Wiosna, hejże ho!

Wstawaj, wstawaj, to już wiosna!

Wiosna, hejże ho!

Wstawaj, wstawaj, to już wiosna!

 

„Uczuciowa piosenka” sł. A. Borowiecka, muz. Jerzy Zając

Gdy cukierek wpadnie w błoto,

kiedy lody się roztopią

i już nie da się ich zjeść,

wtedy właśnie złościsz się.

Ref. Tupnij nogą, gdy ci źle.

                   Płakać wcale nie wstydź się.

                  A gdy wszystko jest tip – top,

                 Skacz jak kangur: hop, hop, hop.

Gdy zabawka ci się zgubi

albo ktoś cię nie polubi,

smutek wkrada się jak cień.

Może popsuć każdy dzień.

Ref. Tupnij nogą, gdy ci źle.

                   Płakać wcale nie wstydź się.

                  A gdy wszystko jest tip – top,

                 Skacz jak kangur: hop, hop, hop.

Kiedy jedziesz na wycieczkę

lub gdy słodką jesz bułeczkę,

albo wygrasz w jakąś grę,

wtedy bardzo cieszysz się.

Ref. Tupnij nogą, gdy ci źle.

                   Płakać wcale nie wstydź się.

                  A gdy wszystko jest tip – top,

                 Skacz jak kangur: hop, hop, hop.

 

„Jak zadbać o siebie wiosną?”D. Niemiec

Zmieniła się pogoda, wiosna się zaczyna,
chowamy do szafy grube swetry, zanim znów powróci zima.

Czas na lżejszą kurtkę i cieńszą czapeczkę.

Na chodzenie bez czapki trzeba jeszcze poczekać chwileczkę.

Gruby szalik pod szyją na chusteczkę zamienić czas,

żeby jeszcze chłodny wietrzyk nie zaskoczył nas.

Bo choć słonko kusi swoim wyjątkowym urokiem,
trzeba dbać o zdrowie i wprawnie ocenić swym okiem,
że choć wiosna nadeszła, to jeszcze nie w pełnym rozkwicie,

i zadbać o swe zdrowie trzeba należycie.

 

„Strach ma wielkie oczy” A. Borowiecka

Gdy przyszła nocka, mały Wojtuś padł do łóżka.

Dał mamie buzi i coś szepnął do jej uszka.

A potem został całkiem sam z tym całym mrokiem,

a tu spod szafy ktoś na niego łypie okiem.

 

„Co to za bestia czyha na mnie tam w ciemności?

Ja tu nie życzę sobie żadnych strasznych gości”

- pomyślał Wojtuś i ze strachu zaczął krzyczeć,

na co przybiegli przestraszeni tym rodzice.

 

Pod szafą siedział skryty w mroku mały kotek.

Tak bardzo się bał, że cały zwinął się w motek.

I pewnie puenta ta was wcale nie zaskoczy,

że to nie kotek, ale strach ma wielkie oczy.

  

„Marzec”J. Kulmowa

Marzec ma ogromny garniec.

Mieszka w nim przez całe noce,

wieje w garncu nieustannie,

syczy coś i bulgocze.

– Powiedz, Marcu,
co masz w garncu?
– Mam składniki różnorodne:

wiatry ciepłe, wiatry chłodne,

chmury, słońce, śnieg i wodę –
z nich przyrządzam Wam pogodę.