Wspomaganie rozwoju dziecka - zadania wynikające z realizacji Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
W oparciu o przekazywane rodzicom propozycje zabaw i ćwiczeń opracowane przez nauczycieli realizujemy zadania wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Prezentowane cele rozwojowe zostały ujęte w obszarach: emocjonalnym, społecznym, poznawczym i fizycznym.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
- przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
- szanuje emocje swoje i innych osób;
- rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Dziecko:
- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, grupy przedszkolnej;
- respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Dziecko:
- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych: tańca, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego, wykonuje własne eksperymenty językowe;
- odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki;
- aktywnie słucha muzyki; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru;
- wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie;
- wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom,
- określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
- klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia;
- układa przedmioty w grupy, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne;
- przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń
- i wykonywania innych czynności,
- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Dziecko:
- komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
- uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych;
- z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne.