Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, grudzień 2021
Zadania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Tematy kompleksowe realizowane w grudniu:
- Witaj święty Mikołaju!
- Nadchodzą święta
- Zimowe ciekawostki
Proponowane aktywności służą nabywaniu wiedzy i umiejętności przez dziecko, które:
- rozumie, jak należy się zachować w określonych sytuacjach:
- stosuje zwroty grzecznościowe,
- okazuje szacunek osobom starszym,
- zwraca się do osób dorosłych i prosi o pomoc w trudnych sytuacjach,
- zna znaczenie kultywowania tradycji rodzinnych oraz tradycji polskich,
- rozumie i stosuje zasady savoir-vivre`u w trakcie spożywania posiłków,
- rozwija i doskonali podstawowe cechy motoryczne: siłę, szybkość, wytrzymałość i koordynację ruchową,
- poznaje rożne formy i sposoby odpoczynku i wyciszenia, np. proste ćwiczenia relaksacyjne,
- uczy się, dlaczego należy chronić przyrodę: powietrze atmosferyczne, wodę, glebę, zasoby roślinne i zwierzęce, krajobraz,
- poznaje właściwości termometru,
- porównuje przy pomocy lupy kształty płatków śniegu,
- uczy się dostrzegać prawidłowości, że tydzień to czas od poniedziałku do niedzieli i ogólnie, że tydzień to 7 dni, niezależnie od którego dnia zaczynamy liczenie,
- włącza się aktywnie w prowadzenie indywidualnego i wspólnego kalendarza uwzględniającego ważne wydarzenia, święta,
- zna nazwy por roku, miesięcy, dni tygodnia, stara się je wymieniać w kolejności,
- rozumie rytmiczną organizację czasu: pory roku, miesiące, dni tygodnia,
- aktywnie włącza się w zabawy wykorzystujące gry planszowe rozwijające myślenie matematyczne,
- posługuje się prawidłowo, w dostępnym dla siebie zakresie, liczebnikami porządkowymi, rozumie ich znaczenie, np.: określa własne miejsce w szeregu, układa przedmioty według podanej kolejności, numeruje miejsca, odtwarza wyliczanki,
- sprawnie liczy, w zakresie dostępnym dziecku (min. 10), w rożnych sytuacjach zadaniowych i naturalnych, powyżej – z pomocą nauczyciela,
- stosuje liczebniki główne oraz wykorzystuje liczmany lub inną reprezentację graficzną, np. rysuje właściwą liczbę kresek,
- intencjonalnie klasyfikuje, tworzy zbiory, kolekcje przedmiotów, obiektów według cech wspólnych percepcyjnych i funkcjonalnych,
- porównuje długość przedmiotów, wykorzystując rożne sposoby mierzenia, bardziej precyzyjne, np.: krokami, stopami, patyczkami, sznurkiem, klockami,
- dostrzega i rozumie, że zmiany typu składanie, zwijanie nie zmieniają rzeczywistej długości przedmiotu; sprawdza długość po każdej zmianie,
- potrafi rozpoznać inne figury: owal, półkole, inne czworokąty / wielokąty i wyróżnić je spośród innych figur płaskich,
- nabiera większej świadomości w rozpoznawaniu, nazywaniu i dostrzeganiu brył, np. kuli, walca, sześcianu, prostopadłościanu, stożka – określa i wskazuje podobieństwo obiektów z najbliższego i dalszego otoczenia do danego kształtu bryły,
- aktywnie uczestniczy w zabawach opartych na wrażeniach słuchowych, słuchowo-wzrokowych i ruchowych:
- stara się zapamiętać i odtworzyć proste sekwencje dźwięków,
- potrafi różnicować i określać własnymi słowami wysokość, długość, natężenie dźwięku: wysoki – niski, długi – krótki, cichy – głośny,
- realizuje ruchem i gestem melodię i rytm znanych utworów muzycznych,
- stara się, zgodnie z własnymi możliwościami, mówić wyraźnie,
- potrafi dzielić się swoimi wrażeniami, spostrzeżeniami, opowiadać o swoich uczuciach, potrzebach w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi
- jest dociekliwy w rożnych sytuacjach zadaniowych i wyraża to przez zadawanie prostych pytań,
- stara się używać w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika,
- rozumie określenia typu: Co było? Co będzie? i stara się budować wypowiedzi w czasie przeszłym i przyszłym,
- wykorzystuje w wypowiedziach wyrażenia przyimkowe, które zawierają przyimki: na, pod, do, w, przed, za, obok,
- dostrzega charakterystyczne cechy przedmiotów, osób, zwierząt i innych obiektów oraz stara się je opisywać, używając poprawnych form związków wyrazowych – przymiotnika z rzeczownikiem,
- mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym i gramatycznym,
- stale wzbogaca swój słownik czynny o wyrazy z rożnych obszarów tematycznych oraz o wyrazy bliskoznaczne, związki frazeologiczne itp.,
- rozwiązuje zagadki dotyczące bliskich i otaczającego świata,
- opisuje zjawiska, przedmioty, osoby, świat roślin i zwierząt, zwracając uwagę na charakterystyczne cechy,
- nabiera wprawy w opowiadaniu treści obrazów, stara się dopasować kontekst sytuacyjny,
- doskonali poprawność wypowiedzi,
- radzi sobie z układaniem 4–5-elementowych historyjek obrazkowych według kolejności wydarzeń, dostrzega związki występujące pomiędzy postaciami,
- snuje domysły na temat zdarzeń poprzedzających sytuację widzianą na obrazkach, przedstawionych w tekście literackim,
- tworzy reguły i zasady do gier i zabaw oraz ich przestrzega,
- przewiduje zakończenie historyjek, opowiadań,
- dzieli wyrazy na sylaby, określa liczbę sylab w wyrazie,
- dokonuje syntezy słyszanego wyrazu wypowiadanego sylabami,
- podaje wyrazy rozpoczynające się określoną sylabą,
- poprawnie trzyma kredkę, pędzel, ołówek,
- wodzi palcem po linii wśród innych przecinających się linii,
- wyróżnia wzrokowo w tzw. plątaninkach linię wśród innych przecinających się linii,
- rysuje po śladzie / wyróżnia wskazane litery wśród innych nakładających się na siebie obrazów graficznych,
- odtwarza gesty ilustrujące wiersze i piosenki,
- wykonuje prace plastyczne rożnymi technikami,
- doskonali świadomość schematu własnego ciała w zabawach pantomimicznych, gestem, ruchem, mimiką przedstawia rożne czynności i zdarzenia,
- recytuje wiersze indywidualnie i w grupie oraz uczy się interpretować krótkie wierszyki, posługując się rekwizytami, bawi się rymem i rytmem słów,
- rozumie i stosuje zasady kulturalnego zachowania się podczas rożnych uroczystości i przedstawień.