Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, grudzień 2022
Tematy kompleksowe realizowane w grudniu:
- Witaj święty Mikołaju!
- Święta, święta
- Nadchodzi zima
Zadania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Proponowane aktywności służą nabywaniu wiedzy i następujących umiejętności przez dziecko, które:
- rozumie, jak należy się zachować w określonych sytuacjach: stosuje zwroty grzecznościowe, okazuje szacunek osobom starszym, zwraca się do osób dorosłych i prosi o pomoc w trudnych sytuacjach,
- zna znaczenie kultywowania tradycji rodzinnych oraz tradycji polskich,
- rozumie i stosuje zasady savoir-vivre`u w trakcie spożywania posiłków,
- poznaje rożne formy i sposoby odpoczynku i wyciszenia, np. proste ćwiczenia relaksacyjne,
- uczy się, dlaczego należy chronić przyrodę: powietrze atmosferyczne, wodę, glebę, zasoby roślinne i zwierzęce, krajobraz,
- porównuje przy pomocy lupy kształty płatków śniegu,
- włącza się aktywnie w prowadzenie indywidualnego i wspólnego kalendarza uwzględniającego ważne wydarzenia, święta,
- zna nazwy miesięcy, dni tygodnia, stara się je wymieniać w kolejności,
- rozumie rytmiczną organizację czasu: pory roku, miesiące, dni tygodnia,
- zna obraz graficzny liter drukowanych i pisanych: „D, P”, tworzy i odczytuje sylaby i wyrazy,
- samodzielnie wykonuje zadania edukacyjne, rozwijające pamięć i percepcję słuchową i wzrokową,
- aktywnie włącza się w zabawy wykorzystujące gry planszowe rozwijające myślenie matematyczne,
- rozwiązuje zadania matematyczne i logiczne,
- odtwarza, tworzy i nazywa rytmy wieloelementowe stworzone z piktogramów, liter i prostych wyrazów,
- układa z mozaiki geometrycznej różne obiekty,
- nabiera większej świadomości w rozpoznawaniu, nazywaniu i dostrzeganiu brył, np. kuli, walca, sześcianu, prostopadłościanu, stożka – określa i wskazuje podobieństwo obiektów z najbliższego i dalszego otoczenia do danego kształtu bryły,
- posługuje się prawidłowo, w dostępnym dla siebie zakresie, liczebnikami porządkowymi, rozumie ich znaczenie, np.: układa przedmioty według podanej kolejności, numeruje miejsca, odtwarza wyliczanki,
- zna obraz graficzny cyfr: 5, 6,
- intencjonalnie klasyfikuje, tworzy zbiory, kolekcje przedmiotów, obiektów według cech wspólnych percepcyjnych i funkcjonalnych,
- porównuje długość przedmiotów, wykorzystując rożne sposoby mierzenia, bardziej precyzyjne, np.: krokami, stopami, patyczkami, sznurkiem, klockami,
- aktywnie uczestniczy w zabawach opartych na wrażeniach słuchowych, słuchowo-wzrokowych i ruchowych: stara się zapamiętać i odtworzyć proste sekwencje dźwięków, realizuje ruchem i gestem melodię i rytm znanych utworów muzycznych,
- potrafi dzielić się swoimi wrażeniami, spostrzeżeniami, opowiadać o swoich uczuciach, potrzebach w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi
- stara się używać w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika,
- dostrzega charakterystyczne cechy przedmiotów, osób, zwierząt i innych obiektów oraz stara się je opisywać, używając poprawnych form związków wyrazowych – przymiotnika z rzeczownikiem,
- stale wzbogaca swój słownik czynny o wyrazy z rożnych obszarów tematycznych oraz o wyrazy bliskoznaczne, związki frazeologiczne itp.,
- rozwiązuje zagadki dotyczące otaczającego świata,
- opisuje zjawiska, przedmioty, osoby, świat roślin i zwierząt, zwracając uwagę na charakterystyczne cechy,
- doskonali poprawność wypowiedzi,
- snuje domysły na temat zdarzeń poprzedzających sytuację widzianą na obrazkach, przedstawionych w tekście literackim, przewiduje zakończenie historyjek, opowiadań,
- tworzy reguły i zasady do gier i zabaw oraz ich przestrzega,
- ćwiczy sprawność fizyczną podczas zabaw, ćwiczeń ruchowych i zajęć gimnastycznych,
- rozwija i doskonali podstawowe cechy motoryczne: siłę, szybkość, wytrzymałość i koordynację ruchową,
- doskonali umiejętności związane z samoobsługą i czynnościami porządkowymi podczas codziennej aktywności.