Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, kwiecień 2023
Omawiane tematy kompleksowe:
- Wielkanocne zwyczaje
- Kwiecień - plecień
- Czyste powietrze wokół nas
- Spacerkiem po Europie
Zadania i cele wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu:
- Poznanie wielkanocnej obrzędowości ludowej, np.: przygotowywanie i święcenie palm wielkanocnych, pieczenie baby wielkanocnej, ozdabianie jaj, święcenie pokarmów, dzielenie się jajkiem, gaik, śmigus-dyngus
- Interpretacja przysłów i powiedzeń ludowych, np.: Niewinny jak baranek wielkanocny; Sprawił im dyngus; Gdy Wielki Piątek ponury, Wielkanoc będzie bez chmury
- Wzbogacanie słownika dziecka poprzez gromadzenie określeń
- Zdobycie informacji na temat „Jajko w kulturze”: symbolika, obrzędowość, dekoracja, kulinaria, astronomia - podsumowanie zdobytych informacji w formie quizu
- Rozwijanie kreatywności, poprzez interpretację dramową powiedzeń związanych ze słowem - jajo, np.: Jajko mądrzejsze od kury, Obchodzić się z kimś jak z jajkiem, Złote jajo, Kukułcze jajo, a także zajęcia plastyczne i muzyczne
- Ćwiczenia myślenia twórczego – „rozmowy świąteczne”, „jajko z kurą się kłóciło, pierwsze na świecie było”; swobodne interpretacje
- Omawianie utworów literackich, prac i prowadzenie dyskusje na ich temat
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego - tworzenie historyjek obrazkowych, dopełnianie opowieści, rysowanie początku lub końca opowieści
- Zainteresowanie dzieci jednym z najistotniejszych problemów dotyczących ochrony środowiska naturalnego, uwrażliwienie na codzienne zachowania własne oraz osób z najbliższego otoczenia
- Zdobycie wiedzy o tym, że powietrze jest wszechobecne i niezbędne do życia, a jego czystość jest źródłem zdrowia
- Poznanie różnych sposobów wykorzystania powietrza
- Nabycie wiedzy w zakresie określania przyczyn powstawania różnych dymów
- Uwrażliwienie dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na kontakt z dymem
- Zdobycie wiedzy o wpływie zanieczyszczonego powietrza na zdrowie ludzi, zwierząt roślin i określenia sposobów zapobiegania zanieczyszczeniom powietrza
- Zrozumienie znaczenia monitoringu powietrza
- Przeprowadzenie doświadczeń i nabycie przekonania czym jest powietrze
- Poznanie niektórych właściwości powietrza
- Przygotowanie dzieci do prowadzenia działalności badawczej
- Rozwijanie umiejętności wnioskowania i uogólniania
- Poznanie przysłów o kwietniu (geneza nazwy kwiecień – kwitnienie), próby interpretacji przysłów, znanych powiedzeń
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie – robienie notatek, oznaczenia na kalendarzu pogody
- Rozwijanie zainteresowania podróżami, poznanie nazw wybranych krajów europejskich oraz ciekawostek turystycznych
- Poznanie krajów wchodzących w skład Unii Europejskiej. Zdobywanie doświadczeń w czasie pracy nad przewidzianymi zadaniami
- Kształtowanie świadomości, że Polska należy do Unii Europejskiej
- Poszukiwanie informacji, korzystając z dostępnych źródeł
- Gromadzenie informacji na temat danego kraju (zdjęcia, widokówki, ilustracje, wycinki prasowe, charakterystyczne rekwizyty, pamiątki, waluta, symbole itp.)
- Poznanie symboli Unii Europejskiej
- Budzenie zainteresowań dotyczących historii Polski. Poznanie położenia geograficznego Polski na podstawie mapy
- Doskonalenie umiejętności budowania wielozdaniowej wypowiedzi na konkretny temat
- Wypowiadanie się na forum grupy i dzielenie się wiedzą i doświadczeniami
- Zabawy w kręgu litery „S, s” (smog, smok, Sara), kreślenie litery na dużych przestrzeniach oraz w liniaturze, próby łączenia poznanych liter w sylaby i proste wyrazy
- Czytanie wyrazów, w których występuje nowa litera obok innych, wcześniej już poznanych
- Czytanie łańcuchów sylabowo-obrazkowych, zapisywanie rozwiązania w dostępny dzieciom sposób
- Układanie wyrazów z sylab, a następnie z liter
- Czytanie wyrazów metodą sylabową i analityczno-syntetyczną
- Czytanie prostych zdań i tekstów
- Odtwarzanie, kontynuowanie i nazywanie rytmów wieloelementowych stworzonych z liter i prostych wyrazów
- Odczytywanie map i planów, tworzenie map i planów, orientacja na kartce papieru, dyktanda graficzne, labirynty ruchowe z perspektywy drugiej osoby (strona prawa/lewa), Orientacja na kartce papieru (góra – dół, strona prawa – strona lewa, górny prawy róg itd.)
- Usprawnianie małej motoryki – ćwiczenia ruchowe wg M. Bogdanowicz. Rysowanie na kartce wzorów według instrukcji słownej
- Tworzenie instrukcji słownej do rysowania wzorów na kartce papieru
- Posługiwanie się piktogramami i tworzenie własnych symboli
- Prowadzenie zabaw logicznych - odróżnianie zdań prawdziwych od fałszywych
- Układanie prostych opowiadań matematycznych do podanej formuły matematycznej,
- Tworzenie zbiorów różnorodnych i jednorodnych, przeliczanie elementów zbiorów, dodawanie, odejmowanie, tworzenie i wykonywanie działań arytmetycznych, wykorzystując znaki: „+”; „-”, „=”, z zastosowaniem liczydła i liczmanów
- Konstruowanie i rozgrywanie gier planszowych
- Rozwiązywanie zadań o zróżnicowanym stopniu trudności - praca w kącikach zainteresowań
- Przestrzeganie kolejności wypowiedzi
- Umiejętne operowanie oddechem podczas zabaw, ćwiczeń
- Wyrażanie swoich przemyśleń w formie plastycznej, dramatycznej i muzycznej
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych
- Współdziałanie z innymi w różnych działaniach edukacyjnych
- Prezentowanie i ocenianie własnych wytworów na forum grupy
- Wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku podczas pracy i po jej zakończeniu