Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, maj 2023
Zadania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
TEMAT – ZWIEDZAMY POLSKĘ
Cele i zadania:
- Posługiwanie się pojęciami: kraj ojczysty, godło, flaga
- Słuchanie fragmentu „Mazurka Dąbrowskiego”
- Wyszukiwanie na mapie wybranych regionów Polski, odczytywanie nazw państw sąsiadujących z granicami Polski, nazw miast
- Rozpoznawanie charakterystycznych budowli w Warszawie i konstruowanie wspólnie budowli
- Rozpoznawanie charakterystycznych krajobrazów
- Wytyczanie na mapie trasy podróży
- Określanie wartości logicznych zdań prawda-fałsz
- Budowanie świadomości oraz wzbogacenie wiedzy o własnym kraju
- Nabywanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich
- Zachęcanie do słuchania polskich legend
TEMAT – ZIELONA ŁĄKA
Cele i zadania:
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych
- Poznanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (motyle, biedronki, mrówki, ślimaki) - zwrócenie uwagi na pożyteczność, przezwyciężanie uprzedzeń i niechęci
- Wzbogacenie i usystematyzowanie wiadomości o środowisku przyrodniczym łąk i jej mieszkańcach
- Kształtowanie empatycznego stosunku do świata przyrody i aktywnej postawy w celu jej chronienia
- Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci
- Tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami
- Stworzenie okazji do nawiązania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy
TEMAT – Moi rodzice
Cele i zadania:
- Uświadomienie dzieciom roli rodziców w ich życiu
- Zachęcanie do wypowiedzi na temat swoich rodziców, ich wyglądu, upodobań i czynności domowych
- Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną poprzez udział w rodzinnych imprezach organizowanych w przedszkolu
- Sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego Ja poprzez współdziałanie w grupie
- Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania wobec siebie w trakcie zabaw dydaktycznych i tematycznych
- Wprowadzenie w świat wartości uniwersalnych – miłość
- Udział w planowaniu i organizacji uroczystości (od pomysłu do realizacji) – wykonanie, przy współudziale nauczyciela, drobnych prezentów dla domowników
TEMAT – LUBIMY CZYTAĆ
Cele i zadania:
- Tworzenie opowiadania obrazkowego, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych
- Dekodowanie znaków i omawianie ich znaczenia
- Układanie ilustracji według chronologii wydarzeń
- Omawianie utworów literackich i prowadzenie dyskusji na ich temat
- Przekazywanie spostrzeżeń i wyrażanie emocji podczas działań literackich, plastycznych i teatralnych
- Wypowiadanie się, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami na forum grupy
- Przewidywanie skutków własnego zachowania
- Wspólne planowanie działań
- Prezentowanie własnych wytworów na forum grupy
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych
- Zgodne współdziałanie z innymi w różnych działaniach edukacyjnych
CZYTANIE I KREŚLENIE ZNAKÓW, LITER, CYFR
- Wprowadzenie obrazu graficznego liter drukowanych i pisanych: F (flaga), Z (zagadka), H (hasło), kreślenie litery na dużych przestrzeniach oraz w liniaturze, próby łączenia poznanych liter w sylaby i proste wyrazy
- Czytanie wyrazów, w których występuje nowa litera obok innych, wcześniej już poznanych
- Czytanie łańcuchów sylabowo-obrazkowych, zapisywanie rozwiązania w dostępny dzieciom sposób
- Układanie wyrazów z sylab, a następnie z liter
- Czytanie wyrazów metodą sylabową i analityczno-syntetyczną
- Czytanie prostych zdań i tekstów
- Odtwarzanie, kontynuowanie i nazywanie rytmów wieloelementowych stworzonych z liter i prostych wyrazów
EDUKACJA MATEMATYCZNA
- Układanie prostych opowiadań matematycznych do podanej formuły matematycznej,
- Tworzenie zbiorów, przeliczanie elementów zbiorów, dodawanie, odejmowanie, tworzenie i wykonywanie działań arytmetycznych, wykorzystując znaki: „+”; „-”, „=”, z zastosowaniem liczydła i liczmanów
- Konstruowanie i rozgrywanie gier planszowych
- Rozwijanie orientacji kierunkowej tj.: umiejętności określania lewej i prawej strony w schemacie własnego ciała oraz w przestrzeni; zdolności określania stosunków między przedmiotami oraz orientowania się w schemacie ciała u osoby znajdującej się naprzeciwko