Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne na listopad
Krąg tematyczny: Odkrywam świat wokół mnie 04-08.11.2019
Obszar fizyczny
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych
- wdrażanie do podejmowania prób prowadzenia ćwiczeń porannych (proponowania kolejnych ćwiczeń)
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Obszar emocjonalny
- rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania własnych emocji i uczuć
- wdrażanie do szanowania i rozumienia uczuć i emocji innych (ludzi i zwierząt)
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
Obszar społeczny
- kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy
- kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju (elementy składowe adresu)
- kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce)
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
- wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmowanie, tworzenie i respektowanie zasad i reguł w zabawach grupowych
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad podczas zabawy
Obszar poznawczy
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem na dany temat (na temat własnego miejsca zamieszkania, drogi, jaką dziecko pokonuje z domu do przedszkola i z przedszkola do domu)
- kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
- usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t”, „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie)
- kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
- kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów:„przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
- kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi („mały”, „mniejszy”, „mniej”, „duży”, „większy”, „dużo”, „tyle samo”, „o tyle więcej”, „o tyle mniej”)
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
- doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej
Krąg tematyczny: Moja ojczyzna – Polska 12-15.11.2019
Obszar fizyczny
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych
- wdrażanie do podejmowania prób prowadzenia ćwiczeń porannych (proponowania kolejnych ćwiczeń)
- kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego (tonus mięśniowy) podczas czynności związanych z pisaniem i wycinaniem
Obszar emocjonalny
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
- wdrażanie do wyrażania własnych uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
Obszar społeczny
- wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych osób, w tym praw i obowiązków wynikających z przynależności do społeczności lokalnej
- kształtowanie tożsamości narodowej poprzez ukazanie największych miast Polski, sylwetek sławnych Polaków, piękna przyrody, różnorodnych smaków kuchni regionalnych
- kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej (mała ojczyzna)
- kształtowanie postawy otwartości na potrzeby drugiego człowieka, w tym rozwijanie cech, z których słyną Polacy (uczynność, gościnność, wspólne biesiadowanie, wspólne śpiewanie)
Obszar poznawczy
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat (mała i wielka ojczyzna, podróżowanie, środki lokomocji)
- kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
- kształcenie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
- poznanie obrazu graficznego głoski „l”– litery„L”, „l”
- kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc)
- kształtowanie orientacji przestrzennej – określanie położenia przedmiotów względem własnej osoby (stosowanie zwrotów:„przede mną”, „za mną”, „obok mnie”, „z prawej strony”, „z lewej strony”, „blisko”, „bliżej”, „daleko”, „dalej”)
- klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanym kryterium (jednym, np. kształt, kolor, wielkość lub dwoma łącznie)
- przeliczanie w zakresie „5”
rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności (słuchanie muzyki, śpiew, taniec, działalność plastyczna)
Krąg tematyczny: Dawniej i dziś 18-22.11.2019
Obszar fizyczny
- kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach
- aktywne uczestnictwo w różnych ćwiczeniach ruchowych z przyborami
- rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe
Obszar emocjonalny
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
Obszar społeczny
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowania się określonym zasadom
- wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
Obszar poznawczy
- wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
- rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”
- wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
- zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6
- kształtowanie świadomości własnego ciała
- kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała
- wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”
Krąg tematyczny: Podróżujemy w dawne czasy 25-29.11.2019
Obszar fizyczny
- kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez
Obszar emocjonalny
- doskonalenie rozpoznawania i nazywania podstawowych uczuć i emocji
- kształtowanie uczuć patriotycznych
Obszar społeczny
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł
- rozwijanie umiejętności oceniania swojego zachowania
Obszar poznawczy
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat pełnymi zdaniami
- kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
- poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”
- doskonalenie analizy sylabowej wyrazów
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania sylab i prostych wyrazów
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
- wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
- zapoznanie z graficznym zapisem liczby „7”
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–7