Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, październik 2021
Zadania wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Tematy kompleksowe omawiane w październiku:
- Skarby jesieni
- Kosmos
- Kuferek pomysłów
Proponowane aktywności służą nabywaniu wiedzy i umiejętności przez dziecko, które:
- próbuje przewidzieć pogodę na podstawie obserwacji otoczenia, zauważa różnice obserwując chmury,
- rozumie prognozę pogody - ubiera się adekwatnie do pogody,
- rozpoznaje kilka gatunków drzew występujących w najbliższym otoczeniu ze względu na kształt liścia, owoce, np. lipę, kasztanowiec, klon,
- rozróżnia części drzew: korzenie, pień, konar, gałąź, liście, koronę, owoce,
- zbiera okazy do kącika przyrody i je nazywa,
- rozumie znaczenie ochrony gatunkowej roślin i zwierząt,
- uczy się, dlaczego należy chronić przyrodę: powietrze atmosferyczne, wodę, glebę, zasoby roślinne i zwierzęce, krajobraz,
- propaguje hasła związane z ochroną przyrody, wykorzystuje surowce wtórne w pracach plastycznych,
- wie, że powietrze można odbierać rożnymi zmysłami: wzrokiem, słuchem, dotykiem,
- potrafi posługiwać się lupą, lornetką,
- wie, jak może zweryfikować swoją wiedzę: wykorzystanie atlasów, przewodników przyrodniczych, przez doświadczenia i obserwację,
- gromadzi informacje na temat kosmosu, wykorzystując dostępne źródła,
- posługuje się pojęciami: kosmos, planety, komety, pierścienie, meteoryty, rakieta,
- odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność wydarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, nadaje tytuły poszczególnym epizodom przedstawionym na obrazkach,
- recytuje wierszyki,
- samodzielnie układa i rozwiązuje zagadki słowne, obrazkowe, słuchowe i ruchowe,
- współtworzy opowiadania, dłuższe wypowiedzi i próbuje tworzyć zakończenia do wysłuchanych utworów literackich, obejrzanych ilustracji czy ułożonych historyjek obrazkowych,
- czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie,
- czyta wyrazy globalnie, określając nazwy przedmiotów w sali przedszkolnej,
- tworzy książkę obrazkową, np. z wykorzystaniem gotowych obrazków, wycinków z gazet; czyta wykonaną książkę,
- odtwarza obrazki zbudowane z figur geometrycznych,
- odtwarza rysunek zbudowany z linii prostych przedstawiony na kartce w kratkę,
- rozpoznaje przedmiot po obejrzeniu fragmentu obrazka,
- dostrzega różnice między dwoma obrazkami różniącymi się drobnymi elementami,
- dzieli wyrazy na sylaby, określa liczbę sylab w wyrazie,
- dokonuje syntezy słyszanego wyrazu wypowiadanego sylabami, głoskami,
- podaje wyrazy rozpoczynające się określoną sylabą, głoską,
- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi,
- rozpoznaje i próbuje odtwarzać ruchem i gestem coraz bardziej złożony rytm melodii czy piosenki. rozpoznaje piosenki na podstawie fragmentów melodii,
- naśladuje i odtwarza melodię, tempo piosenki, włącza naturalne efekty dźwiękowe (klaszcze, tupie, stuka) oraz elementy rytmicznego ruchu (podskakuje, wykonuje obroty itp.),
- wykazuje inwencję twórczą w zabawach tanecznych: samodzielnie wymyśla kroki taneczne, swobodnie porusza się w rytm muzyki, wykorzystuje rekwizyty,
- rozpoznaje rożne metrum i właściwie obrazuje je ruchem: biega, maszeruje, podskakuje,
- rozpoznaje i różnicuje prozodię mowy bez kontroli wzroku: akcent słowny, intonację w zdaniach wypowiadanych przez dorosłego i określa samodzielnie formę wypowiedzi, np. pytanie, rozkaz,
- stara się naśladować i odtwarzać, na miarę swoich możliwości, ćwiczenia artykulacyjne wspierające i utrwalające prawidłową wymowę głosek,
- stara się, zgodnie z własnymi możliwościami, mówić wyraźnie,
- potrafi dzielić się swoimi wrażeniami, spostrzeżeniami, opowiadać o swoich uczuciach, potrzebach w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi,
- potrafi uważni słuchać wypowiedzi innych,
- tworzy reguły i zasady do gier i zabaw oraz ich przestrzega,
- dostrzega, odtwarza i przekłada sekwencje rytmiczne na rożne reprezentacje, np. rytm ułożony z klocków realizuje ruchem, śpiewem, grą na instrumentach; rytm wysłuchany – rysuje,
- próbuje samodzielnie tworzyć rytmiczne sekwencje, np. rysuje, pokazuje ruchem, gra na dowolnym instrumencie, układa wyliczanki, rysuje szlaczki,
- włącza się aktywnie w prowadzenie wspólnego kalendarza uwzględniającego okazjonalne atrakcje – stosuje określenia: dzisiaj, wczoraj, jutro, pojutrze, przedwczoraj, przedtem, potem, za dwa dni, trzy dni temu, za tydzień,
- zna nazwy por roku, dni tygodnia, stara się je wymieniać w kolejności,
- tworzy budowle przestrzenne według wzoru, manipulując klockami trójwymiarowymi, np. drewnianymi, lego, tworzy proste konstrukcje,
- doskonali umiejętność pracy w grupie podczas tworzenia dużych konstrukcji,
- eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but,
- orientuje się na kartce papieru i stara się prawidłowo wykonywać polecenia związane z przestrzenią na płaszczyźnie, np.: góra / dół kartki, prawy dolny róg kartki, dolny brzeg kartki,
- dostrzega różnice w przedstawianiu przestrzeni na płaszczyźnie – plan, mapa, ilustracja, zdjęcie itp.,
- rozumie i stara się właściwie realizować polecenia z zastosowaniem umownych znaków czy symboli graficznych oznaczających kierunek i odległość, np. strzałki,
- w sposób zamierzony porusza się w otoczeniu, rozumie i prawidłowo określa położenie przedmiotów względem siebie, właściwie wykonuje polecenia,
- próbuje wykorzystywać palce i inne zbiory zastępcze do pokazywania wyniku liczenia i zastępowania przeliczonych przedmiotów,
- ustala wynik dodawania i odejmowania w zakresie dostępnym dziecku w sytuacjach zadaniowych i zabawowych (w razie potrzeby korzysta z pomocy nauczyciela), manipuluje liczmanami lub palcami, stosuje zasadę przeliczania przedmiotów po każdej zmianie,
- próbuje wykorzystywać zapis graficzny do ustalania wyniku dodawania i odejmowania, np. dorysowywanie, skreślanie właściwej liczby elementów,
- aktywnie włącza się w zabawy wykorzystujące gry planszowe rozwijające myślenie matematyczne,
- posługuje się prawidłowo, w dostępnym dla siebie zakresie, liczebnikami porządkowymi, rozumie ich znaczenie, np.: określa własne miejsce w szeregu, układa przedmioty według podanej kolejności, numeruje miejsca, odtwarza wyliczanki,
- doskonali umiejętność precyzyjnego składania papieru: z koła, kwadratu, prostokąta tworzy składanki, np. samolot,
- dostrzega i rozumie, że zmiany typu składanie, zwijanie nie zmieniają rzeczywistej długości przedmiotu; sprawdza długość po każdej zmianie,
- samodzielnie rozpoznaje, nazywa i określa podstawowe własności płaskich figur geometrycznych: koła, kwadratu, prostokąta, trójkąta; potrafi rozpoznać inne figury: owal, półkole, inne czworokąty / wielokąty i wyróżnić je spośród innych figur płaskich,
- rozumie i potrafi samodzielnie określić rożne własności przedmiotów, obiektów: kształt, kolor, wielkość, przeznaczenie (znanych z naturalnych i zadaniowych sytuacji),
- intencjonalnie klasyfikuje, tworzy zbiory, kolekcje przedmiotów, obiektów według cech wspólnych percepcyjnych i funkcjonalnych,
- doskonali nacisk i napięcie dłoni, płynność i dokładność ruchu, sprawność w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej: wycina po linii prostej, łamanej, falowanej; rysuje po śladzie wzory litero podobne; odtwarza szlaczki z elementami litero podobnymi wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.; tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów; przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie; samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery; określa kierunki i miejsca na kartce papieru,
- współtworzy realizowane w przedszkolu przedsięwzięcia: zabawy teatralne, pantomimiczne, teatrzyki lalkowe, scenki baletowe / taneczne do muzyki itp., odgrywając rożne role; inicjuje rożne formy wyrazu artystycznego, np. scenki, teatrzyki kukiełkowe,
- wykonuje prace plastyczne rożnymi technikami: wykorzystuje papier i materiały o rożnej fakturze i powierzchni; składa papier o rożnej wielkości i fakturze; rysuje kredkami (świecowymi, ołówkowymi, pastelami), kredą, świecą, ołówkiem, patykiem; maluje rożnymi rodzajami farb: plakatowymi, akwarelowymi; używa do malowania rożnej grubości i twardości pędzli, palców, dłoni, słomek, odbijanki ze sznurka, gąbki itp., tworzy kompozycje płaskie i przestrzenne, lepi i modeluje kompozycje z mas plastycznych,
- eksperymentuje i bawi się barwami: zna i rozróżnia barwy podstawowe i pochodne, tworzy rożne odcienie barw,
- potrafi zainspirować się obserwacją świata przyrody, muzyką, literaturą, światem fantazji i wyobraźni w tworzeniu prac plastycznych,
- uczestniczy w tworzeniu galerii prac plastycznych dzieci,
- współdziała z innymi dziećmi podczas rożnych form zabaw i ćwiczeń grupowych - zgodnie wykonuje ćwiczenia w parze, w grupie,
- wykorzystuje swoje możliwości ruchowe, oczekiwane rozwojowo, w codziennych sytuacjach zadaniowych i życiowych,
- naśladuje i odtwarza ćwiczenia, które utrwalają nawyk prawidłowej postawy ciała, pamięta i stara się korygować postawę ciała w rożnych sytuacjach, nie tylko podczas zajęć ruchowych.