Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, październik 2021

Zadania wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu

Tematy kompleksowe omawiane w październiku:

  • Skarby jesieni
  • Kosmos
  • Kuferek pomysłów

Proponowane aktywności służą nabywaniu wiedzy i umiejętności przez dziecko, które:

  • próbuje przewidzieć pogodę na podstawie obserwacji otoczenia, zauważa różnice obserwując chmury,
  • rozumie prognozę pogody - ubiera się adekwatnie do pogody,
  • rozpoznaje kilka gatunków drzew występujących w najbliższym otoczeniu ze względu na kształt liścia, owoce, np. lipę, kasztanowiec, klon,
  • rozróżnia części drzew: korzenie, pień, konar, gałąź, liście, koronę, owoce,
  • zbiera okazy do kącika przyrody i je nazywa,
  • rozumie znaczenie ochrony gatunkowej roślin i zwierząt,
  • uczy się, dlaczego należy chronić przyrodę: powietrze atmosferyczne, wodę, glebę, zasoby roślinne i zwierzęce, krajobraz,
  • propaguje hasła związane z ochroną przyrody, wykorzystuje surowce wtórne w pracach plastycznych,
  • wie, że powietrze można odbierać rożnymi zmysłami: wzrokiem, słuchem, dotykiem,
  • potrafi posługiwać się lupą, lornetką,
  • wie, jak może zweryfikować swoją wiedzę: wykorzystanie atlasów, przewodników przyrodniczych, przez doświadczenia i obserwację,
  • gromadzi informacje na temat kosmosu, wykorzystując dostępne źródła,
  • posługuje się pojęciami: kosmos, planety, komety, pierścienie, meteoryty, rakieta,
  • odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność wydarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, nadaje tytuły poszczególnym epizodom przedstawionym na obrazkach,
  • recytuje wierszyki,
  • samodzielnie układa i rozwiązuje zagadki słowne, obrazkowe, słuchowe i ruchowe,
  • współtworzy opowiadania, dłuższe wypowiedzi i próbuje tworzyć zakończenia do wysłuchanych utworów literackich, obejrzanych ilustracji czy ułożonych historyjek obrazkowych,
  • czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie,
  • czyta wyrazy globalnie, określając nazwy przedmiotów w sali przedszkolnej,
  • tworzy książkę obrazkową, np. z wykorzystaniem gotowych obrazków, wycinków z gazet; czyta wykonaną książkę,
  • odtwarza obrazki zbudowane z figur geometrycznych,
  • odtwarza rysunek zbudowany z linii prostych przedstawiony na kartce w kratkę,
  • rozpoznaje przedmiot po obejrzeniu fragmentu obrazka,
  • dostrzega różnice między dwoma obrazkami różniącymi się drobnymi elementami,
  • dzieli wyrazy na sylaby, określa liczbę sylab w wyrazie,
  • dokonuje syntezy słyszanego wyrazu wypowiadanego sylabami, głoskami,
  • podaje wyrazy rozpoczynające się określoną sylabą, głoską,
  • podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi,
  • rozpoznaje i próbuje odtwarzać ruchem i gestem coraz bardziej złożony rytm melodii czy piosenki. rozpoznaje piosenki na podstawie fragmentów melodii,
  • naśladuje i odtwarza melodię, tempo piosenki, włącza naturalne efekty dźwiękowe (klaszcze, tupie, stuka) oraz elementy rytmicznego ruchu (podskakuje, wykonuje obroty itp.),
  • wykazuje inwencję twórczą w zabawach tanecznych: samodzielnie wymyśla kroki taneczne, swobodnie porusza się w rytm muzyki, wykorzystuje rekwizyty,
  • rozpoznaje rożne metrum i właściwie obrazuje je ruchem: biega, maszeruje, podskakuje,
  • rozpoznaje i różnicuje prozodię mowy bez kontroli wzroku: akcent słowny, intonację w zdaniach wypowiadanych przez dorosłego i określa samodzielnie formę wypowiedzi, np. pytanie, rozkaz,
  • stara się naśladować i odtwarzać, na miarę swoich możliwości, ćwiczenia artykulacyjne wspierające i utrwalające prawidłową wymowę głosek,
  • stara się, zgodnie z własnymi możliwościami, mówić wyraźnie,
  • potrafi dzielić się swoimi wrażeniami, spostrzeżeniami, opowiadać o swoich uczuciach, potrzebach w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi,
  • potrafi uważni słuchać wypowiedzi innych,
  • tworzy reguły i zasady do gier i zabaw oraz ich przestrzega,
  • dostrzega, odtwarza i przekłada sekwencje rytmiczne na rożne reprezentacje, np. rytm ułożony z klocków realizuje ruchem, śpiewem, grą na instrumentach; rytm wysłuchany – rysuje,
  • próbuje samodzielnie tworzyć rytmiczne sekwencje, np. rysuje, pokazuje ruchem, gra na dowolnym instrumencie, układa wyliczanki, rysuje szlaczki,
  • włącza się aktywnie w prowadzenie wspólnego kalendarza uwzględniającego okazjonalne atrakcje – stosuje określenia: dzisiaj, wczoraj, jutro, pojutrze, przedwczoraj, przedtem, potem, za dwa dni, trzy dni temu, za tydzień,
  • zna nazwy por roku, dni tygodnia, stara się je wymieniać w kolejności,
  • tworzy budowle przestrzenne według wzoru, manipulując klockami trójwymiarowymi, np. drewnianymi, lego, tworzy proste konstrukcje,
  • doskonali umiejętność pracy w grupie podczas tworzenia dużych konstrukcji,
  • eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but,
  • orientuje się na kartce papieru i stara się prawidłowo wykonywać polecenia związane z przestrzenią na płaszczyźnie, np.: góra / dół kartki, prawy dolny róg kartki, dolny brzeg kartki,
  • dostrzega różnice w przedstawianiu przestrzeni na płaszczyźnie – plan, mapa, ilustracja, zdjęcie itp.,
  • rozumie i stara się właściwie realizować polecenia z zastosowaniem umownych znaków czy symboli graficznych oznaczających kierunek i odległość, np. strzałki,
  • w sposób zamierzony porusza się w otoczeniu, rozumie i prawidłowo określa położenie przedmiotów względem siebie, właściwie wykonuje polecenia,
  • próbuje wykorzystywać palce i inne zbiory zastępcze do pokazywania wyniku liczenia i zastępowania przeliczonych przedmiotów,
  • ustala wynik dodawania i odejmowania w zakresie dostępnym dziecku w sytuacjach zadaniowych i zabawowych (w razie potrzeby korzysta z pomocy nauczyciela), manipuluje liczmanami lub palcami, stosuje zasadę przeliczania przedmiotów po każdej zmianie,
  • próbuje wykorzystywać zapis graficzny do ustalania wyniku dodawania i odejmowania, np. dorysowywanie, skreślanie właściwej liczby elementów,
  • aktywnie włącza się w zabawy wykorzystujące gry planszowe rozwijające myślenie matematyczne,
  • posługuje się prawidłowo, w dostępnym dla siebie zakresie, liczebnikami porządkowymi, rozumie ich znaczenie, np.: określa własne miejsce w szeregu, układa przedmioty według podanej kolejności, numeruje miejsca, odtwarza wyliczanki,
  • doskonali umiejętność precyzyjnego składania papieru: z koła, kwadratu, prostokąta tworzy składanki, np. samolot,
  • dostrzega i rozumie, że zmiany typu składanie, zwijanie nie zmieniają rzeczywistej długości przedmiotu; sprawdza długość po każdej zmianie,
  • samodzielnie rozpoznaje, nazywa i określa podstawowe własności płaskich figur geometrycznych: koła, kwadratu, prostokąta, trójkąta; potrafi rozpoznać inne figury: owal, półkole, inne czworokąty / wielokąty i wyróżnić je spośród innych figur płaskich,
  • rozumie i potrafi samodzielnie określić rożne własności przedmiotów, obiektów: kształt, kolor, wielkość, przeznaczenie (znanych z naturalnych i zadaniowych sytuacji),
  • intencjonalnie klasyfikuje, tworzy zbiory, kolekcje przedmiotów, obiektów według cech wspólnych percepcyjnych i funkcjonalnych,
  • doskonali nacisk i napięcie dłoni, płynność i dokładność ruchu, sprawność w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej: wycina po linii prostej, łamanej, falowanej; rysuje po śladzie wzory litero podobne; odtwarza szlaczki z elementami litero podobnymi wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.; tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów; przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie; samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery; określa kierunki i miejsca na kartce papieru,
  • współtworzy realizowane w przedszkolu przedsięwzięcia: zabawy teatralne, pantomimiczne, teatrzyki lalkowe, scenki baletowe / taneczne do muzyki itp., odgrywając rożne role; inicjuje rożne formy wyrazu artystycznego, np. scenki, teatrzyki kukiełkowe,
  • wykonuje prace plastyczne rożnymi technikami: wykorzystuje papier i materiały o rożnej fakturze i powierzchni; składa papier o rożnej wielkości i fakturze; rysuje kredkami (świecowymi, ołówkowymi, pastelami), kredą, świecą, ołówkiem, patykiem; maluje rożnymi rodzajami farb: plakatowymi, akwarelowymi; używa do malowania rożnej grubości i twardości pędzli, palców, dłoni, słomek, odbijanki ze sznurka, gąbki itp., tworzy kompozycje płaskie i przestrzenne, lepi i modeluje kompozycje z mas plastycznych,
  • eksperymentuje i bawi się barwami: zna i rozróżnia barwy podstawowe i pochodne, tworzy rożne odcienie barw,
  • potrafi zainspirować się obserwacją świata przyrody, muzyką, literaturą, światem fantazji i wyobraźni w tworzeniu prac plastycznych,
  • uczestniczy w tworzeniu galerii prac plastycznych dzieci,
  • współdziała z innymi dziećmi podczas rożnych form zabaw i ćwiczeń grupowych - zgodnie wykonuje ćwiczenia w parze, w grupie,
  • wykorzystuje swoje możliwości ruchowe, oczekiwane rozwojowo, w codziennych sytuacjach zadaniowych i życiowych,
  • naśladuje i odtwarza ćwiczenia, które utrwalają nawyk prawidłowej postawy ciała, pamięta i stara się korygować postawę ciała w rożnych sytuacjach, nie tylko podczas zajęć ruchowych.