Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, październik 2022
Tematy kompleksowe:
- Podglądanie przyrody,
- Grzeczni, czyli jacy,
- Przedszkolak bezpieczny na drodze,
- Roboty do roboty
Zadania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Dziecko:
- zbiera okazy do kącika przyrody i je nazywa,
- bierze udział w zbieraniu materiału przyrodniczego do działalności plastyczno – konstrukcyjnej,
- uczy się, dlaczego należy chronić przyrodę: powietrze atmosferyczne, wodę, glebę, zasoby roślinne i zwierzęce, krajobraz,
- propaguje hasła związane z ochroną przyrody, wykorzystuje surowce wtórne w pracach plastycznych,
- wie, że powietrze można odbierać rożnymi zmysłami: wzrokiem, słuchem, dotykiem,
- zauważa zmiany w wyglądzie drzew, krzewów i innych roślin w związku z nadejściem jesieni, potrafi o nich opowiedzieć,
- eksperymentuje i bawi się barwami – posługuje się pojęciami: barwy pastelowe, czyste, złamane, ciepłe, zimne,
- przestrzega ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, w ogrodzie, w trakcie spacerów.
- bezpiecznie porusza się parami po chodnikach i przejściach dla pieszych,
- poszerza wiedzę na temat znaczenia znaków drogowych, zasad ruchu drogowego, numerów alarmowych i sposobów powiadamiania,
- wie, jakie korzyści dla zdrowia ma przebywanie w parku i jak należy się w nim zachowywać.
- potrafi posługiwać się lupą, lornetką,
- wie, jak może zweryfikować swoją wiedzę: wykorzystanie atlasów, przewodników przyrodniczych, przez doświadczenia i obserwację, doskonali umiejętność wnioskowania,
- konstruuje gry planszowe,
- samodzielnie układa i rozwiązuje zagadki słowne, obrazkowe, słuchowe i ruchowe,
- wzbogaca słownik czynny o wyrazy z rożnych obszarów tematycznych oraz o wyrazy bliskoznaczne, związki frazeologiczne itp.,
- buduje wypowiedzi poprawne pod względem gramatycznym i logicznym,
- uważnie słucha tekstów literackich,
- współtworzy opowiadania, dłuższe wypowiedzi i próbuje tworzyć zakończenia do wysłuchanych utworów literackich, obejrzanych ilustracji czy ułożonych historyjek obrazkowych,
- zna obraz graficzny liter: oO; mM; tworzy i odczytuje sylaby i proste wyrazy,
- czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie,
- czyta wyrazy globalnie, określając nazwy przedmiotów w sali przedszkolnej,
- tworzy książkę obrazkową, np. z wykorzystaniem gotowych obrazków, wycinków z gazet; czyta wykonaną książkę,
- odczytuje instrukcję obrazkową,
- zna obraz graficzny cyfr: 2, 3,
- liczy przedmioty lub osoby w różnych naturalnych sytuacjach, bez ograniczania zakresu liczenia, określa liczbę obiektów,
- potrafi klasyfikować obiekty według dwóch, trzech cech, tworzy kolekcje,
- nabiera świadomości schematu własnego ciała i drugiej osoby – stara się prawidłowo używać określeń: lewa strona, prawa strona,
- ćwiczy sprawność manualną i grafomotoryczną podczas zabaw ruchowo-słuchowo-wzrokowych i graficznych,
- ćwiczy pamięć wzrokową poprzez składanie obrazków z części (rysunki konturowe),
- uczestniczy w zabawach muzyczno-rytmicznych,
- dzieli się swoimi spostrzeżeniami i emocjami w aktywności plastycznej, ruchowej i muzycznej poprzez improwizacje ruchowe, muzyczne i wybrane techniki plastyczne,
- projektuje obiekty oraz realizuje pomysły według ustalonego planu, dobiera materiały potrzebne do wykonania pracy (poszukuje nieszablonowych rozwiązań),
- prezentuje wykonane zadania i prace na forum grupy,
- ćwiczy sprawność fizyczną, uczestnicząc w zabawach, ćwiczeniach ruchowych i zajęciach gimnastycznych,
- doskonali umiejętności związane z samoobsługą i czynnościami porządkowymi podczas codziennej aktywności,
- uczestniczy w zabawach grupowych i zespołowych oraz indywidualnych, zgodnie z własnymi potrzebami rozwojowymi i zainteresowaniami.