Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, styczeń 2022

Zadania wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu

Tematy kompleksowe realizowane w styczniu:

  • ZIMOWE CIEKAWOSTKI
  • ZACZAROWANY ŚWIAT TEATRU
  • DLA BABCI I DZIADKA
  • BAL W PRZEDSZKOLU
Proponowane aktywności służą nabywaniu wiedzy i umiejętności przez dziecko, które:
  • bierze udział w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela, pracuje w parze oraz w grupie kilkuosobowej,
  • pełni obowiązki przydzielone przez nauczyciela,
  • wyraża swoje zdanie na określony temat i słucha, co mówią inni rówieśnicy, nauczyciel,
  • rozumie, jakie sytuacje mogą sprawić komuś radość lub smutek,
  • aktywnie bierze udział w przygotowaniach do uroczystości dla najbliższych,
  • angażuje się w utrzymanie porządku i czystości w swoim bliższym i dalszym otoczeniu, w rożnych miejscach i sytuacjach,
  • rozwija i doskonali podstawowe cechy motoryczne siłę, szybkość, wytrzymałość i koordynację ruchową,
  • stosuje się do zasad, które zapewniają bezpieczeństwo i porządek podczas rożnych form zajęć ruchowych – właściwie i bezpiecznie korzysta z przyborów i sprzętów gimnastycznych wykorzystywanych podczas zajęć ruchowych,
  • określa i opisuje charakterystyczne dla danej pory roku zjawiska atmosferyczne: odwilż, pływająca kra, zamarzanie wody, powstawanie sopli, mgła, deszcz, burza itp., obserwuje chmury, zauważa różnice, porównuje przy pomocy lupy kształty płatków śniegu,
  • opisuje i nazywa porę roku na podstawie ilustracji,
  • przeprowadza proste doświadczenia z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, np.: bada rożne źródła światła i ich właściwości, potrafi samodzielnie tworzyć cień, obserwuje rozpuszczalność rożnych produktów, dzieli je na rozpuszczalne i nierozpuszczalne,
  • próbuje samodzielnie formułować wnioski ze swoich doświadczeń,
  • uczy się przekładać rytm na rożne formy aktywności i reprezentacji: słucha rytmicznego układu dźwięków i buduje ich reprezentację, np. z klocków, figur, patyczków, dostrzega układ obiektów i realizuje go ruchem, gestem, dźwiękiem,
  • rozpoznaje rytmy słuchowe i wizualne, odtwarza je i podejmuje próby ich kontynuowania,
  • ustala wynik dodawania i odejmowania w zakresie dostępnym dziecku (w sytuacjach zadaniowych i zabawowych (w razie potrzeby korzysta z pomocy nauczyciela), manipuluje liczmanami lub palcami, stosuje zasadę przeliczania przedmiotów po każdej zmianie,
  • liczy przedmioty w zakresie stosownym do swoich możliwości, powyżej – korzysta z pomocy nauczyciela,
  • doświadcza w zabawie prostych zadań z treścią, które rozwiązuje na konkretach – o tematyce i sytuacjach realnych, bliskich i znanych dziecku, w tym związane z kupowaniem i sprzedażą,
  • aktywnie włącza się w zabawy wykorzystujące gry planszowe rozwijające myślenie matematyczne, tworzy gry planszowe,
  • posługuje się prawidłowo, w dostępnym dla siebie zakresie, liczebnikami porządkowymi, rozumie ich znaczenie, np. określa własne miejsce w szeregu, układa przedmioty według podanej kolejności, numeruje miejsca, odtwarza wyliczanki,
  • dostrzega i rozumie, że zmiany typu składanie, zwijanie nie zmieniają rzeczywistej długości przedmiotu; sprawdza długość po każdej zmianie,
  • włącza się aktywnie w zabawy związane z konstruowaniem (z rożnych materiałów), tworzeniem kompozycji, mozaik i rożnych obrazków z poznanych płaskich figur geometrycznych i brył,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach opartych na wrażeniach słuchowych, słuchowo-wzrokowych i ruchowych: odtwarza usłyszane dźwięki mowy ludzi, melodie, śpiew, łączy dźwięk z obrazkiem, lokalizuje źródło dźwięku, stara się zapamiętać i odtworzyć proste sekwencje dźwięków, potrafi różnicować i określać własnymi słowami wysokość, długość, natężenie dźwięku, potrafi kojarzyć wysłuchany tekst z ilustracją,
  • stara się naśladować i odtwarzać, na miarę swoich możliwości, ćwiczenia artykulacyjne wspierające i utrwalające prawidłową wymowę głosek,
  • stara się, zgodnie z własnymi możliwościami, mówić wyraźnie,
  • stale wzbogaca swój słownik czynny o wyrazy z rożnych obszarów tematycznych oraz o wyrazy bliskoznaczne,
  • posługuje się mową w sposób poprawny, zrozumiały, sprawny w rożnych sytuacjach zabawowych, zadaniowych i codziennych,
  • rozumie, że w zależności od sytuacji należy zmieniać ton głosu,
  • przewiduje zakończenie historyjek, opowiadań i tworzy własne historie i przedstawia je innym,
  • doskonali umiejętność definiowania znanych pojęć dotyczących otaczającego świata i zjawisk w nim występujących,
  • doskonali umiejętność precyzyjnego składania papieru: z koła, kwadratu, prostokąta tworzy składanki,
  • dobiera obrazki tematyczne od konkretu do cienia obrazka: obrazek kolorowy, obrazek czarno-biały, kontur, cień, wyraz,
  • globalnie czyta wyrazy związane z najbliższym otoczeniem,
  • wyszukuje wśród innych liter konkretną wskazaną przez nauczyciela, zaznacza wskazaną literę wśród innych liter napisanych rożnymi czcionkami,
  • dostrzega różnice między dwoma obrazkami różniącymi się drobnymi elementami,
  • identyfikuje dwa takie same dźwięki,
  • dzieli wyrazy na sylaby, określa liczbę sylab w wyrazie,
  • dokonuje syntezy słyszanego wyrazu wypowiadanego sylabami,
  • podaje wyrazy rozpoczynające się określoną sylabą,
  • wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie, a w śródgłosie według możliwości dziecka – w wyrazach czystych fonetycznie, np. wyszukuje na obrazkach te, których nazwy zaczynają się podaną głoską (Uwaga! Na początku wysłuchujemy samogłoski w nagłosie i spółgłoski – w wygłosie),
  • tworzy książkę obrazkową, czyta wykonaną książkę, dopasowuje podpisy do obrazków,
  • odtwarza proste rysunki prezentowane przez nauczyciela,
  • koloruje obrazek, starając się nie wychodzić za linie,
  • wodzi palcem po linii wśród innych przecinających się linii, wyróżnia wzrokowo w tzw. plątaninkach linię wśród innych przecinających się linii,
  • rysuje po śladzie / wyróżnia wskazane litery wśród innych nakładających się na siebie obrazów graficznych,
  • doskonali nacisk i napięcie dłoni, płynność i dokładność ruchu, sprawność w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • czyta wyrazy globalnie, określając nazwy przedmiotów w sali przedszkolnej,
  • kreuje rożne postacie (realne i fikcyjne), wykorzystując mimikę, gest, głos, w tym intonację, rekwizyty, odgrywając role: ludzi, zwierząt, przedmiotów, roślin itp.,
  • uczy się wyrażać swoje myśli, wrażenia, odczucia w sposób niewerbalny, np. w zabawach z elementami pantomimy, z wykorzystaniem umownych symboli wizualnych i gestów,
  • działa samodzielnie, we współpracy z innymi dziećmi i nauczycielem w tworzeniu teatrzyku z wykorzystaniem np.: lalek, kukiełek, pacynek, sylwet postaci,
  • rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem, np. teatr, scena, aktor, scenografia, rola, rekwizyty, reżyser, charakteryzator, widownia, kurtyna, oświetlenie, sztuka, spektakl, widowisko ,
  • recytuje wiersze indywidualnie i w grupie oraz uczy się interpretować krótkie wierszyki, posługując się rekwizytami,
  • wie, że ważnymi środkami ,wyrazu w przedstawieniu są: słowo, gest, mimika, ruch, muzyka oraz oprawa przedstawienia: dekoracja, stroje, światło, rekwizyty,
  • dostrzega różnice między pojęciami: świat realny, rzeczywisty, świat fikcyjny – bajkowy, fantazji, iluzji teatralnej, filmowej ,
  • uczy się dostrzegać i rozumieć w oglądanych przedstawieniach teatralnych wartości uniwersalne: dobro, piękno, prawdę, sprawiedliwość, uczciwość,
  • stara się zapamiętać i śpiewa indywidualnie, w grupie poznane piosenki, rozpoznaje piosenki na podstawie fragmentów melodii,
  • naśladuje i odtwarza rytm, melodię, tempo piosenki, włącza naturalne efekty dźwiękowe (klaszcze, tupie, stuka) oraz elementy rytmicznego ruchu (podskakuje, wykonuje obroty itp.),
  • poznaje kolejne instrumenty perkusyjne, umie zagrać na wybranym instrumencie w grupie i indywidualni,
  • stara się tworzyć prace, wykorzystując różne techniki plastyczne,
  • uczy się rozumieć sens wypowiedzi w innym języku podczas zabaw ruchowych, rytmicznych muzycznych, w scenkach, technikach dramowych i innych zabawach angażujących postrzeganie słuchowe i wzrokowe.