Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, styczeń 2022
Zadania wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Tematy kompleksowe realizowane w styczniu:
- ZIMOWE CIEKAWOSTKI
- ZACZAROWANY ŚWIAT TEATRU
- DLA BABCI I DZIADKA
- BAL W PRZEDSZKOLU
Proponowane aktywności służą nabywaniu wiedzy i umiejętności przez dziecko, które:
- bierze udział w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela, pracuje w parze oraz w grupie kilkuosobowej,
- pełni obowiązki przydzielone przez nauczyciela,
- wyraża swoje zdanie na określony temat i słucha, co mówią inni rówieśnicy, nauczyciel,
- rozumie, jakie sytuacje mogą sprawić komuś radość lub smutek,
- aktywnie bierze udział w przygotowaniach do uroczystości dla najbliższych,
- angażuje się w utrzymanie porządku i czystości w swoim bliższym i dalszym otoczeniu, w rożnych miejscach i sytuacjach,
- rozwija i doskonali podstawowe cechy motoryczne siłę, szybkość, wytrzymałość i koordynację ruchową,
- stosuje się do zasad, które zapewniają bezpieczeństwo i porządek podczas rożnych form zajęć ruchowych – właściwie i bezpiecznie korzysta z przyborów i sprzętów gimnastycznych wykorzystywanych podczas zajęć ruchowych,
- określa i opisuje charakterystyczne dla danej pory roku zjawiska atmosferyczne: odwilż, pływająca kra, zamarzanie wody, powstawanie sopli, mgła, deszcz, burza itp., obserwuje chmury, zauważa różnice, porównuje przy pomocy lupy kształty płatków śniegu,
- opisuje i nazywa porę roku na podstawie ilustracji,
- przeprowadza proste doświadczenia z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, np.: bada rożne źródła światła i ich właściwości, potrafi samodzielnie tworzyć cień, obserwuje rozpuszczalność rożnych produktów, dzieli je na rozpuszczalne i nierozpuszczalne,
- próbuje samodzielnie formułować wnioski ze swoich doświadczeń,
- uczy się przekładać rytm na rożne formy aktywności i reprezentacji: słucha rytmicznego układu dźwięków i buduje ich reprezentację, np. z klocków, figur, patyczków, dostrzega układ obiektów i realizuje go ruchem, gestem, dźwiękiem,
- rozpoznaje rytmy słuchowe i wizualne, odtwarza je i podejmuje próby ich kontynuowania,
- ustala wynik dodawania i odejmowania w zakresie dostępnym dziecku (w sytuacjach zadaniowych i zabawowych (w razie potrzeby korzysta z pomocy nauczyciela), manipuluje liczmanami lub palcami, stosuje zasadę przeliczania przedmiotów po każdej zmianie,
- liczy przedmioty w zakresie stosownym do swoich możliwości, powyżej – korzysta z pomocy nauczyciela,
- doświadcza w zabawie prostych zadań z treścią, które rozwiązuje na konkretach – o tematyce i sytuacjach realnych, bliskich i znanych dziecku, w tym związane z kupowaniem i sprzedażą,
- aktywnie włącza się w zabawy wykorzystujące gry planszowe rozwijające myślenie matematyczne, tworzy gry planszowe,
- posługuje się prawidłowo, w dostępnym dla siebie zakresie, liczebnikami porządkowymi, rozumie ich znaczenie, np. określa własne miejsce w szeregu, układa przedmioty według podanej kolejności, numeruje miejsca, odtwarza wyliczanki,
- dostrzega i rozumie, że zmiany typu składanie, zwijanie nie zmieniają rzeczywistej długości przedmiotu; sprawdza długość po każdej zmianie,
- włącza się aktywnie w zabawy związane z konstruowaniem (z rożnych materiałów), tworzeniem kompozycji, mozaik i rożnych obrazków z poznanych płaskich figur geometrycznych i brył,
- aktywnie uczestniczy w zabawach opartych na wrażeniach słuchowych, słuchowo-wzrokowych i ruchowych: odtwarza usłyszane dźwięki mowy ludzi, melodie, śpiew, łączy dźwięk z obrazkiem, lokalizuje źródło dźwięku, stara się zapamiętać i odtworzyć proste sekwencje dźwięków, potrafi różnicować i określać własnymi słowami wysokość, długość, natężenie dźwięku, potrafi kojarzyć wysłuchany tekst z ilustracją,
- stara się naśladować i odtwarzać, na miarę swoich możliwości, ćwiczenia artykulacyjne wspierające i utrwalające prawidłową wymowę głosek,
- stara się, zgodnie z własnymi możliwościami, mówić wyraźnie,
- stale wzbogaca swój słownik czynny o wyrazy z rożnych obszarów tematycznych oraz o wyrazy bliskoznaczne,
- posługuje się mową w sposób poprawny, zrozumiały, sprawny w rożnych sytuacjach zabawowych, zadaniowych i codziennych,
- rozumie, że w zależności od sytuacji należy zmieniać ton głosu,
- przewiduje zakończenie historyjek, opowiadań i tworzy własne historie i przedstawia je innym,
- doskonali umiejętność definiowania znanych pojęć dotyczących otaczającego świata i zjawisk w nim występujących,
- doskonali umiejętność precyzyjnego składania papieru: z koła, kwadratu, prostokąta tworzy składanki,
- dobiera obrazki tematyczne od konkretu do cienia obrazka: obrazek kolorowy, obrazek czarno-biały, kontur, cień, wyraz,
- globalnie czyta wyrazy związane z najbliższym otoczeniem,
- wyszukuje wśród innych liter konkretną wskazaną przez nauczyciela, zaznacza wskazaną literę wśród innych liter napisanych rożnymi czcionkami,
- dostrzega różnice między dwoma obrazkami różniącymi się drobnymi elementami,
- identyfikuje dwa takie same dźwięki,
- dzieli wyrazy na sylaby, określa liczbę sylab w wyrazie,
- dokonuje syntezy słyszanego wyrazu wypowiadanego sylabami,
- podaje wyrazy rozpoczynające się określoną sylabą,
- wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie, a w śródgłosie według możliwości dziecka – w wyrazach czystych fonetycznie, np. wyszukuje na obrazkach te, których nazwy zaczynają się podaną głoską (Uwaga! Na początku wysłuchujemy samogłoski w nagłosie i spółgłoski – w wygłosie),
- tworzy książkę obrazkową, czyta wykonaną książkę, dopasowuje podpisy do obrazków,
- odtwarza proste rysunki prezentowane przez nauczyciela,
- koloruje obrazek, starając się nie wychodzić za linie,
- wodzi palcem po linii wśród innych przecinających się linii, wyróżnia wzrokowo w tzw. plątaninkach linię wśród innych przecinających się linii,
- rysuje po śladzie / wyróżnia wskazane litery wśród innych nakładających się na siebie obrazów graficznych,
- doskonali nacisk i napięcie dłoni, płynność i dokładność ruchu, sprawność w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- czyta wyrazy globalnie, określając nazwy przedmiotów w sali przedszkolnej,
- kreuje rożne postacie (realne i fikcyjne), wykorzystując mimikę, gest, głos, w tym intonację, rekwizyty, odgrywając role: ludzi, zwierząt, przedmiotów, roślin itp.,
- uczy się wyrażać swoje myśli, wrażenia, odczucia w sposób niewerbalny, np. w zabawach z elementami pantomimy, z wykorzystaniem umownych symboli wizualnych i gestów,
- działa samodzielnie, we współpracy z innymi dziećmi i nauczycielem w tworzeniu teatrzyku z wykorzystaniem np.: lalek, kukiełek, pacynek, sylwet postaci,
- rozumie wybrane pojęcia związane z teatrem, np. teatr, scena, aktor, scenografia, rola, rekwizyty, reżyser, charakteryzator, widownia, kurtyna, oświetlenie, sztuka, spektakl, widowisko ,
- recytuje wiersze indywidualnie i w grupie oraz uczy się interpretować krótkie wierszyki, posługując się rekwizytami,
- wie, że ważnymi środkami ,wyrazu w przedstawieniu są: słowo, gest, mimika, ruch, muzyka oraz oprawa przedstawienia: dekoracja, stroje, światło, rekwizyty,
- dostrzega różnice między pojęciami: świat realny, rzeczywisty, świat fikcyjny – bajkowy, fantazji, iluzji teatralnej, filmowej ,
- uczy się dostrzegać i rozumieć w oglądanych przedstawieniach teatralnych wartości uniwersalne: dobro, piękno, prawdę, sprawiedliwość, uczciwość,
- stara się zapamiętać i śpiewa indywidualnie, w grupie poznane piosenki, rozpoznaje piosenki na podstawie fragmentów melodii,
- naśladuje i odtwarza rytm, melodię, tempo piosenki, włącza naturalne efekty dźwiękowe (klaszcze, tupie, stuka) oraz elementy rytmicznego ruchu (podskakuje, wykonuje obroty itp.),
- poznaje kolejne instrumenty perkusyjne, umie zagrać na wybranym instrumencie w grupie i indywidualni,
- stara się tworzyć prace, wykorzystując różne techniki plastyczne,
- uczy się rozumieć sens wypowiedzi w innym języku podczas zabaw ruchowych, rytmicznych muzycznych, w scenkach, technikach dramowych i innych zabawach angażujących postrzeganie słuchowe i wzrokowe.