Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, wrzesień 2021
Tematy kompleksowe omawiane we wrześniu:
1.Nasza sala, nasze zasady
2.Nasze wakacje
3.Żegnamy lato – witamy jesień
Zadania wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu:
- doświadczanie różnych sposobów zagospodarowania czasu w przedszkolu,
- samodzielne zagospodarowywanie czasu oraz przestrzeni podczas działań swobodnych,
- doświadczanie współodpowiedzialności za zabawki i inne wspólne przedmioty oraz miejsca,
- podejmowanie czynności samoobsługowych i porządkowych,
- wskazywanie, jakie konsekwencje dla innych, niosą zachowania nieakceptowane (płacz tych osób, smutek, zmartwienie),
- wyjaśnianie powiedzenia: Nie rób drugiemu, co tobie niemiłe,
- dostrzeganie i określanie wartości innych, niezależnie od jakichkolwiek ich odrębności,
- rozmowy na temat konieczności przestrzegania umów i zasad,
- określanie zasad i norm regulujących życie w grupie w sali zajęć i ogrodzie przedszkolnym,
- przypomnienie kodeksu grupowego,
- poznawanie i stosowanie zasad dbałości o narządy zmysłów (np.: ograniczanie hałasu, dbanie o wzrok, nienadwyrężanie głosu),
- poznawanie różnych regionów, wyszukiwanie i określanie charakterystycznych dla regionów cech,
- poznawanie legend związanych z różnymi regionami,
- poznawanie i zaznaczanie na mapie ważniejszych miast, rzek i interesujących miejsc,
- określanie, co to znaczy Polska, Polak,
- rozpoznawanie i określanie symboli narodowych,
- oglądanie, opisywanie, samodzielne wykonywanie symboli związanych z miejscem pobytu wakacyjnego,
- obserwowanie i określanie charakterystycznych cech zmieniających się pór roku,
- analizowanie i określanie zachowań zwierząt, związanych ze zmieniającymi się porami roku,
- obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych,
- wielozmysłowe poznawanie, nazywanie i określanie różnych gatunków roślin,
- porównywanie całych roślin lub ich wybranych części (owoców, liści, kwiatów),
- porównywanie owoców i warzyw dostępnych w sklepie ze zdjęciami i ilustracjami pokazującymi ich dojrzewanie w naturalnym środowisku,
- klasyfikowanie warzyw, owoców, kwiatów, liści według różnych kryteriów,
- prowadzenie indywidualnych obserwacji i badań,
- poszukiwanie w książkach i albumach różnorodnych informacji o roślinach i zwierzętach,
- podejmowanie wypowiedzi w różnych sytuacjach:
- rozmowa,
- formułowanie własnych sądów,
- przekonywanie,
- opowiadanie,
- odpowiedzi na pytania,
- prośby, rozkazy, pytania,
- wyrażanie swoich przeżyć za pomocą rysunku, języka ciała, ustalonych sygnałów,
- wskazywanie sytuacji, w których umiejętność czytania jest nieodzowna,
- uczestniczenie w różnorodnych działaniach, którym towarzyszy odczucie chęci zdobycia umiejętności czytania,
- próby domyślania się na podstawie kontekstu, co oznacza dany wyraz,
- odczytywanie znaczenia znaków i symboli graficznych, samodzielne ich sporządzanie,
- stosowanie umownych znaków i symboli w różnych sytuacjach,
- wykonywanie zadań dotyczących analizy i syntezy słuchowej,
- wykonywanie różnorodnych działań doskonalących analizę i syntezę wzrokową oraz sprawności manualne,
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych,
- liczenie przedmiotów lub osób w różnych naturalnych sytuacjach, bez ograniczania zakresu liczenia,
- rozpoznawanie prawidłowego od błędnego sposobu liczenia,
- określanie liczby obiektów,
- porównywanie liczebności zbiorów (więcej, mniej, tyle samo),
- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi,
- mierzenie osób, przedmiotów, odległości z wykorzystywaniem różnych miar,
- zabawy z wykorzystaniem układanek geometrycznych,
- zabawy przy muzyce,
- słuchanie piosenek przeznaczonych dla dzieci,
- śpiewanie samodzielne i w grupie,
- zabawy ruchowe oparte na tekstach piosenek,
- wykonywanie prac plastycznych na określony temat, określonymi technikami,
- inscenizowanie znanych utworów, zabawy z elementami pantomimy i dramy,
- rozmowy na temat usłyszanych utworów, dzielenie się z innymi przeżyciami związanymi z ich odbiorem,
- obserwowanie, odczuwanie i określanie różnych rodzajów ruchu (bieg, marsz, skoki, czworakowanie, pełzanie),
- uczestnictwo w różnego rodzaju grach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych organizowanych przez nauczyciela:
- planowanie i ocenianie swoich działań i wytworów,
- uczestnictwo w planowaniu wspólnych przedsięwzięć,
- uczestniczenie w sytuacjach pozwalających na współdecydowanie (np.: ubiór, aranżacja sali, dekorowanie jej, wybór zabawek, wybór hasła dnia),
- uczestniczenie w nowych sytuacjach pozwalających na poznawanie swoich możliwości.