Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, wrzesień 2022
Tematy kompleksowe omawiane we wrześniu:
- Wspomnienia z wakacji,
- Znaki wokół nas,
- Żegnamy lato – witamy jesień.
Zadania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu:
- respektowanie uzgodnionych zasad wyznaczających rytm dnia (dziecko wie, jakie aktywności powtarzają się rytmicznie każdego dnia w przedszkolu), uczestnictwo w planowaniu wspólnych przedsięwzięć, uczestniczenie w sytuacjach pozwalających na współdecydowanie (np.: aranżacja sali, dekorowanie jej, wybór zabawek, wybór hasła dnia),
- przypomnienie kodeksu grupowego, określanie zasad i norm regulujących życie w grupie w sali zajęć i ogrodzie przedszkolnym, rozmowy na temat konieczności przestrzegania umów i zasad,
- dostrzeganie i określanie wartości innych, niezależnie od jakichkolwiek ich odrębności,
- samodzielne zagospodarowywanie czasu oraz przestrzeni podczas działań swobodnych, doświadczanie współodpowiedzialności za zabawki i inne wspólne przedmioty oraz miejsca,
- poznawanie różnych regionów, wyszukiwanie i określanie cech charakterystycznych dla regionów,
- poznawanie i zaznaczanie na mapie ważniejszych miast, rzek i interesujących miejsc, oglądanie, opisywanie, samodzielne wykonywanie symboli związanych z miejscem pobytu wakacyjnego,
- określanie, co to znaczy Polska, Polak, rozpoznawanie i określanie symboli narodowych,
- obserwowanie i określanie charakterystycznych cech zmieniających się pór roku,
- obserwowanie i nazywanie zjawisk atmosferycznych,
- weryfikowanie wiedzy poprzez korzystanie z atlasów, przewodników przyrodniczych, doświadczenia i obserwację; wielozmysłowe poznawanie, nazywanie i określanie różnych gatunków roślin, porównywanie całych roślin lub ich wybranych części (liści, kwiatów),
- wzbogacanie słownika czynnego o wyrazy z rożnych obszarów tematycznych oraz o wyrazy bliskoznaczne, związki frazeologiczne itp.,
- samodzielne układanie zagadek słownych, obrazkowych, słuchowych i ruchowych,
- podejmowanie wypowiedzi w różnych sytuacjach (rozmowa, formułowanie własnych sądów, przekonywanie, opowiadanie, odpowiedzi na pytania, prośby, rozkazy, pytania),
- wyrażanie swoich przeżyć za pomocą rysunku, języka ciała, ustalonych sygnałów,
- wskazywanie sytuacji, w których umiejętność czytania jest nieodzowna,
- uczestniczenie w różnorodnych działaniach, którym towarzyszy odczucie chęci zdobycia umiejętności czytania,
- próby domyślania się na podstawie kontekstu, co oznacza dany wyraz,
- odczytywanie znaczenia znaków i symboli graficznych, samodzielne ich sporządzanie, stosowanie umownych znaków i symboli w różnych sytuacjach,
- wykonywanie zadań dotyczących analizy i syntezy słuchowej,
- wykonywanie różnorodnych działań doskonalących analizę i syntezę wzrokową oraz sprawności manualne,
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych,
- liczenie przedmiotów lub osób w różnych naturalnych sytuacjach, bez ograniczania zakresu liczenia, określanie liczby obiektów,
- rozpoznawanie prawidłowego od błędnego sposobu liczenia,
- posługiwanie się liczebnikami porządkowymi,
- posługiwanie się określeniami: lewa, prawa, i pochodnymi z użyciem przyimków prostych, np. w lewo, w prawo, w gorę, w dół, do przodu, do tyłu,
- zabawy z wykorzystaniem układanek geometrycznych,
- klasyfikowanie kwiatów, liści według różnych kryteriów (dziecko w sposób świadomy określa kryterium, ustala własne i segreguje te same przedmioty według rożnych cech; wskazuje i uzasadnia, dlaczego dane obiekty należą lub nie należą do określonego zbioru,
- zabawy przy muzyce - wykazywanie się swobodą ruchu przez dziecko i pomysłowością w tworzeniu własnych układów rytmicznych, tanecznych, w interpretowaniu muzyki ruchem z wykorzystaniem rekwizytów,
- zabawy ruchowe oparte na tekstach piosenek, śpiewanie samodzielne i w grupie,
- wykonywanie prac plastycznych na określony temat, określonymi technikami,
- inscenizowanie znanych utworów, zabawy z elementami pantomimy i dramy,
- rozmowy na temat usłyszanych utworów, dzielenie się z innymi przeżyciami związanymi z ich odbiorem,
- współdziała z innymi w różnego rodzaju grach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych,
- uczestniczenie w różnych formach zajęć ruchowych (swobodnych i kierowanych), zwłaszcza w spacerach, zabawach terenowych, w rozgrywkach,
- planowanie i ocenianie swoich działań i wytworów.