Programy
Program wychowania przedszkolnego
W pracy wychowawczo - dydaktycznej wykorzystujemy program wychowania przedszkolnego „Kocham przedszkole” autorstwa M. A. Pleskot, A. Staszewskiej-Mieszek.
W programie wychowania przedszkolnego wyodrębniono osiem obszarów, które obejmują wszystkie treści edukacyjne i wychowawcze wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Program wychowania przedszkolnego „Kocham przedszkole” jest zorientowany na dziecko oraz jego aktualną i najbliższą strefę rozwoju, tym samym jest zintegrowany z modelem edukacyjnym "Naturalna nauka języka".
Model edukacyjny "Naturalna nauka języka"
W przedszkolu prowadzimy zajęcia z wykorzystaniem założeń modelu edukacyjnego "Naturalna Nauka Języka", autorstwa Elżbiety Czerwińskiej-Klemke.
Wspieramy rozwój dziecka:
- podążając za jego doświadczeniami edukacyjnymi,
- uwzględniając jego indywidualne predyspozycje,
- dostrzegając sposób reagowania na proponowane mu zadania.
Dzięki takiej strategii każde dziecko osiąga sukces na miarę swoich możliwości rozwojowych.
O skuteczności naszych działań decyduje zmniejszenie wymiaru pracy z całą grupą na korzyść pracy indywidualnej i zespołowej oraz organizacja miejsc do podejmowania różnych aktywności, w których dzieci mogą samodzielnie i twórczo działać.
Priorytetowym elementem dla nauczyciela jest edukacja poprzez język, w której jest on środkiem komunikacji i instrumentem myślenia. Język ma być narzędziem umożliwiającym dzieciom porozumiewanie się, planowanie, działanie i prezentowanie pracy indywidualnej i zespołowej. To jednak nie wszystko. Dzieci powinny mieć stworzone okazje do zabaw językowych. Dzięki temu wyzwalamy w nich twórczą postawę wobec słowa. Twórcza i aktywna postawa wobec języka wyzwala zarówno chęć czytania jak i tworzenia opowieści, także w postaci książeczek obrazkowych lub obrazkowo-zdaniowych.
W proponowanym modelu pracy z dziećmi edukacja rozumiana jest jako swoista całość nie ograniczona ramami, choćby w postaci tzw. zajęć. Jest to dzień pracy i aktywności dziecka. Dzieci podejmują wielostronne aktywności, łącząc treści z różnych obszarów. Uczą się także poprzez odkrywanie i doświadczanie.
W codziennych działaniach edukacyjnych, nauczyciel realizujący założenia modelu Naturalna nauka języka, staje się obserwatorem, inspiratorem, organizatorem. W procesie edukacyjnym nauczyciel pełni także funkcję doradcy, który udziela wsparcia, subtelnej pomocy, bierze pod uwagę możliwości rozwojowe każdego dziecka w grupie. Jednocześnie zachęca dzieci do współdecydowania o tym, co je dotyczy.
Program „Dziecięca matematyka”, prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej
Celem programu jest wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci wraz z ich edukacją matematyczną.
Dążymy do tego, by dziecko:
- posiadało zdolność skupienia uwagi przez określony czas,
- rozwiązywanie zadań sprawiało mu przyjemność,
- a porażki znosiło z nadzieją, że będzie lepiej, co m.in. będzie świadczyło o jego odporności emocjonalnej.