Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, listopad 2022
Tematy kompleksowe:
- Jesteśmy Polakami
- Pies przyjacielem człowieka
- Czego się boimy?
Zadania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Będziemy:
- rozwiązywać szyfrogramy, wykreślanki, krzyżówki i zagadki, poszukując odpowiedzi na ważne pytania,
- prowadzić dyskusje na podstawie zebranych informacji,
- słuchać i uczyć się wierszy, poznawać legendy związane z naszym państwem,
- definiować pojęcie – Polska i omawiać mapę Polski, ustalać położenie Polski w Europie - nazywać państwa sąsiadujące z naszym krajem,
- rozmawiać na temat symboli narodowych (zwrócenie uwagi na kolory flagi, ich układ i omówienie jak ważna jest flaga, godło dla Polaków), śpiewać hymn państwowy podczas uroczystości z okazji Święta Niepodległości,
- poznawać zabytki Warszawy, a także gromadzić ilustracje związane z historycznymi miejscami miasta, omawiać obiekty architektoniczne,
- definiować pojęcie: stolica i poznamy historyczne stolice Polski,
- określać znaczenie zwierząt w życiu człowieka, omawiać zwyczaje psów, rasy, zasady opieki i żywienia, poznamy nowe pojęcia, np. tresura, kaganiec, rasa, maltańczyk, bokser, bernardyn, chart polski, ogar polski, kundel,
- układać i rysować historyjki obrazkowe (np. o przygodach psów) lub je pisać,
- poznamy wybrane powiedzenia, np.: nie ma psa z kulawą nogą, pogoda pod psem, żyć jak pies z kotem, pies ogrodnika,
- wspólnie planować działania,
- omawiać utwory literackie, oraz prowadzić dyskusje na ich temat,
- projektować i wykonywać różnorodne pomoce do zabaw teatralnych,
- uczestniczyć w zabawach rozwijających twórcze myślenie,
- uczestniczyć we wspólnych zabawach ruchowych, kształcąc orientację w przestrzeni i sprawność motoryczną oraz koordynację ruchową,
- tworzyć prace plastyczne i nadawać im tytuły oraz opowiadać ich treść,
- zgodnie współdziałać z innymi w różnych działaniach edukacyjnych, doskonaląc umiejętności w zakresie pamięci i percepcji wzrokowej i słuchowej,
- poznawać obraz graficzny liter drukowanych i pisanych: „Ee, Ii, Kk", tworzyć i odczytywać sylaby i wyrazy,
- samodzielnie wykonywać zadania edukacyjne, rozwijając pamięć i percepcję słuchową i wzrokową,
- rozwijać myślenie logiczne, rozwiązując zadania matematyczne i logiczne,
- odtwarzać, kontynuować i nazywać rytmy wieloelementowe stworzone z piktogramów, liter i prostych wyrazów,
- układać z mozaiki geometrycznej różne obiekty,
- odczytywać mapy i plany, a także tworzyć plan najbliższego otocznia przedszkola, rysować na kartce wzory według instrukcji słownej (rozwijanie orientacji na kartce papieru (góra – dół, strona prawa – strona lewa, górny prawy róg itd.)
- poznawać obraz graficzny cyfry 4,
- ilustrować za pomocą obrazków, ikon lub cyfr aspekt porządkowy liczby, np. wpisywać cyfry, których brakuje,
- zapisywać lub układać z elementów proste działania arytmetyczne, opowiadania jako zadania z treścią,
- śpiewać piosenki oraz interpretować ruchem ich treść,
- prezentować i oceniać własne wytwory na forum grupy,
- wyrażać emocje podczas różnorodnych działań plastycznych i teatralnych, rozwijać odporność emocjonalną podczas tworzenia i rozgrywania gier – ściganek do opowiadania,
- ćwiczyć sprawność fizyczną podczas zabaw, ćwiczeń ruchowych i zajęć gimnastycznych,
- doskonalić umiejętności związane z samoobsługą i czynnościami porządkowymi podczas codziennej aktywności.