Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne, luty 2023
Tematy kompleksowe:
- Muzyczne zabawy
- W krainie bajek
- Nasze ubrania
Zadania wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Uczymy się:
- kodowania i dekodowania znaków, symboli,
- zabaw rytmicznych i gry na instrumentach oraz tańca, a także śpiewać piosenki,
- płynności ruchu, poczucia rytmu, reagowania na sygnały, wyczucia przestrzeni,
- podczas zabaw i ćwiczeń rozwijających percepcję i pamięć wzrokową i słuchową,
- tworzyć zbiory elementów na postawie wybranej cechy: koloru lub/i wielkości, przeliczać elementy w zbiorach, porównywać liczebność, przeliczać o ile jest więcej, o ile jest mniej,
- konstruować gry planszowe,
- ilustrować za pomocą obrazków, ikon lub cyfr aspekt porządkowy liczby, np. wpisywać cyfry, których brakuje i poznajemy obraz graficzny cyfr: 9, 10,
- zapisywać lub układać z elementów proste działania arytmetyczne, opowiadania jako zadania z treścią,
- wykonywać ćwiczenia grafomotoryczne typu: kalkowanie, ćwiczenia ruchowo - graficzne, ćwiczenia płynności ruchów poprzez kreślenie elementów literopodobnych itp.,
- tworzyć zagadki pantomimiczne i muzyczne w oparciu o treść bajki,
- rozwiązywać zagadki dźwiękowe, np. rozpoznawać głosy zwierząt,
- logicznego myślenia, rozwiązując zagadki związane z literaturą dziecięcą, tematyką przyrodniczą,
- wyrażać swoje zdanie na określony temat i słuchać z uwagą innych osób,
- opisywać własne odczucia,
- rozróżniać dobro od zła, podając przykłady właściwego oraz niewłaściwego zachowania,
- uważnie słuchać opisu słownego i łączyć go z treścią obrazka,
- definiować pojęcia, dotyczące otaczającego świata i zjawisk w nim występujących,
- tworzyć historyjki i dostrzegać związki przyczynowo skutkowe, sporządzać rysunkowe notatki, przewidywać zakończenie historyjek,
- tworzyć własne książki (układanie fabuły, formułowanie podpisów do obrazków),
- tworzyć i odczytywać sylaby i wyrazy, zdania oraz kreślić litery: B, N (litery drukowane i pisane),
- dzielić wyrazy na sylaby i określać liczbę sylab w wyrazie, wyrazów w zdaniu,
- dokonywać syntezy słyszanego wyrazu wypowiadanego sylabami, głoskami,
- wyodrębniać głoski w nagłosie, wygłosie, a w śródgłosie – w wyrazach czystych fonetycznie, np. wyszukiwać na obrazkach te, których nazwy zaczynają się podaną głoską (uwaga! na początku wysłuchujemy samogłoski w nagłosie i spółgłoski – w wygłosie),
- wierszy i interpretowania ich treści z wykorzystaniem samodzielnie przygotowanych sylwet,
- myślenia kreatywnego, tworząc analogie i metafory oraz dokonując transformacji różnych elementów,
- dostrzegać różnice między dwoma obrazkami różniącymi się drobnymi elementami,
- tworzyć prace, wykorzystując różne techniki plastyczne,
- grać na wybranym instrumencie w grupie i indywidualnie, identyfikować takie same dźwięki,
- dbania o nasz księgozbiór grupowy, naprawiając zniszczone książki, porządkując codziennie kącik czytelniczy,
- orientacji przestrzennej i wykonujemy ćwiczenia usprawniające lateralizację,
- szybkości, skoczności, zwinności i zręczności podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych,
- samodzielnie lub zespołowo rozwiązywać zadania o zróżnicowanym stopniu trudności,
- zgodnie współdziałać z innymi w różnych działaniach edukacyjnych,podczas zabaw teatralnych, plastycznych i badawczych,
- oceniać swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych.