Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, luty 2025
Tematy kompleksowe realizowane w lutym:
- Kocie figle i psoty
- W karnawale, w karnawale…
Zadania wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Proponowane aktywności służą nabywaniu wiedzy i umiejętności przez dziecko, które:
- wyraża swoje zdanie na określony temat i słucha, co mówią inni rówieśnicy, nauczyciel,
- rozumie, jakie sytuacje mogą sprawić komuś radość lub smutek,
- angażuje się w utrzymanie porządku i czystości w swoim bliższym i dalszym otoczeniu, w rożnych miejscach i sytuacjach,
- rozwija i doskonali podstawowe cechy motoryczne siłę, szybkość, wytrzymałość i koordynację ruchową,
- bierze udział w zabawach związanych z konstruowaniem (z rożnych materiałów), tworzeniem kompozycji, mozaik i rożnych obrazków z poznanych płaskich figur geometrycznych i brył,
- aktywnie włącza się w zabawy wykorzystujące gry planszowe rozwijające myślenie matematyczne, tworzy gry planszowe,
- ustala wynik dodawania i odejmowania w zakresie dostępnym dziecku (w sytuacjach zadaniowych i zabawowych (w razie potrzeby korzysta z pomocy nauczyciela), manipuluje liczmanami lub palcami, stosuje zasadę przeliczania przedmiotów po każdej zmianie,
- liczy przedmioty w zakresie stosownym do swoich możliwości, powyżej – korzysta z pomocy nauczyciela,
- doświadcza w zabawie prostych zadań z treścią, które rozwiązuje na konkretach – o tematyce i sytuacjach realnych, bliskich i znanych dziecku, w tym związane z kupowaniem i sprzedażą,
- aktywnie uczestniczy w zabawach opartych na wrażeniach słuchowych, słuchowo-wzrokowych i ruchowych,
- stara się, zgodnie z własnymi możliwościami, mówić wyraźnie,
- stale wzbogaca swój słownik czynny o wyrazy z rożnych obszarów tematycznych oraz o wyrazy bliskoznaczne,
- przewiduje zakończenie historyjek, opowiadań i tworzy własne historie i przedstawia je innym,
- doskonali umiejętność definiowania znanych pojęć dotyczących otaczającego świata i zjawisk w nim występujących ,
- doskonali umiejętność precyzyjnego składania papieru: z koła, kwadratu, prostokąta tworzy składanki,
- dostrzega różnice między dwoma obrazkami różniącymi się drobnymi elementami,
- dzieli wyrazy na sylaby, określa liczbę sylab w wyrazie,
- dokonuje syntezy słyszanego wyrazu wypowiadanego sylabami,
- podaje słowa rozpoczynające się określoną sylabą,
- wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie, a w śródgłosie według możliwości dziecka – w wyrazach czystych fonetycznie, np. wyszukuje na obrazkach te, których nazwy zaczynają się podaną głoską (uwaga! na początku wysłuchujemy samogłoski w nagłosie i spółgłoski – w wygłosie),
- odtwarza proste rysunki prezentowane przez nauczyciela,
- koloruje obrazek, starając się nie wychodzić za linie,
- wodzi palcem po linii wśród innych przecinających się linii, wyróżnia wzrokowo (w tzw. plątaninach) linię wśród innych przecinających się linii,
- rysuje po śladzie,
- doskonali nacisk i napięcie dłoni, płynność i dokładność ruchu, sprawność w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- wycina po linii prostej, łamanej,
- recytuje wiersze indywidualnie i w grupie oraz uczy się interpretować krótkie wierszyki, posługując się rekwizytami,
- stara się zapamiętać i śpiewa indywidualnie i w grupie piosenki, rozpoznaje piosenki na podstawie fragmentów melodii ,
- poznaje kolejne instrumenty perkusyjne, umie zagrać na wybranym instrumencie w grupie i indywidualnie,
- potrafi zainspirować się obserwacją świata przyrody, muzyką, literaturą, w tworzeniu prac plastycznych,
- stara się tworzyć prace, wykorzystując różne techniki plastyczne,
- przekształca obrazy, tzw. kreatywne rysowanie,
- uczy się rozumieć sens wypowiedzi w innym języku podczas zabaw ruchowych, rytmicznych muzycznych, w scenkach, technikach dramowych i innych zabawach angażujących postrzeganie słuchowe i wzrokowe,
- bierze udział w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela, pracuje w parze oraz w grupie kilkuosobowej,
- ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych.