Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, marzec
Tematy kompleksowe realizowane w marcu:
- Kosmiczne podróże
- Marcowa pogoda
Zadania wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Dziecko poprzez proponowane aktywności:
- określa i opisuje charakterystyczne dla danej pory roku zjawiska atmosferyczne: odwilż, pływająca kra, zamarzanie wody, mgła, deszcz, burza itp.,
- rozumie prognozę pogody i ubiera się adekwatnie do pogody,
- obserwuje przyrodę i dostrzega zachodzące w niej zmiany,
- układa prognozę pogody i poznaje znaczenia przysłowia W marcu jak w garncu,
- tworzy teatrzyk pacynkowy,
- poznaje pierwsze wiosenne kwiaty,
- układa obrazki w historyjkę obrazkową i ją omawia,
- analizuje, jakie warunki są potrzebne do wzrostu rośliny, obserwuje wzrost rośliny, np. dokonuje prostego pomiaru jej wysokości,
- posługuje się prawidłowo, w dostępnym dla siebie zakresie, liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozumie ich znaczenie,
- układa przedmioty według podanej kolejności, numeruje miejsca,
- intencjonalnie klasyfikuje, tworzy zbiory, kolekcje przedmiotów, obiektów według cech wspólnych percepcyjnych i funkcjonalnych,
- bierze udział w zabawach związanych z konstruowaniem (z rożnych materiałów), tworzeniem kompozycji i rożnych obrazków z poznanych płaskich figur geometrycznych i brył,
- rozbudowuje rysunek postaci człowieka, zwracając uwagę na szczegóły,
- poznaje różnice w spostrzeganiu otoczenia z rożnych punktów widzenia: własnego i drugiej osoby,
- porównuje schemat własnego ciała ze schematem innych osób, wskazuje i nazywa podobieństwa i różnice,
- w sposób zamierzony porusza się w otoczeniu, rozumie i prawidłowo określa położenie przedmiotów względem siebie,
- aktywnie uczestniczy w zabawach opartych na wrażeniach słuchowych, słuchowo-wzrokowych i ruchowych,
- wspólnie planuje działania i zgodnie współdziała z innymi w różnych działaniach edukacyjnych,
- wypowiada się na forum grupy,
- prezentuje i ocenia własne wytwory na forum grupy,
- doskonali umiejętności taneczne w grupowych zabawach rytmicznych i tanecznych: reaguje na zmiany tempa i dynamiki utworu, dostosowując formę ruchu, naśladuje i odtwarza podstawowe kroki taneczne,
- samodzielnie i w grupie śpiewa poznane piosenki,
- stara się tworzyć prace, wykorzystując rożne techniki plastyczne:
- poznaje rożne rodzaje materiałów, doświadcza dotykowo rożnej faktury i powierzchni,
- rysuje kredkami (świecowymi, pastelami),
- maluje farbami plakatowymi, używając do malowania rożnej grubości i twardości pędzli, słomek, gąbki itp.,
- wykonuje według wzoru i według własnego pomysłu kompozycje płaskie i przestrzenne: wydzieranki, wycinanki z papieru, kompozycje z wykorzystaniem surowców wtórnych, gotowych elementów geometrycznych, szablonów,
- naśladuje i tworzy samodzielnie prace i kompozycje z mas plastycznych,
- ćwiczy nacisk i napięcie dłoni, płynność i dokładność ruchu, sprawność w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej.