Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, marzec 2023
Zadania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Dziecko:
- określa i opisuje charakterystyczne dla danej pory roku zjawiska atmosferyczne,
- rozumie prognozę pogody i ubiera się adekwatnie do pogody,
- obserwuje przyrodę i dostrzega zachodzące w niej zmiany, robi notatki,
- prowadzi obserwacje chmur i poznaje ich nazwy,
- doskonali umiejętność definiowania znanych pojęć dotyczących otaczającego świata i zjawisk w nim występujących (przyrodniczych i społecznych),
- poznaje przysłowia o marcu, dokonuje prób interpretacji przysłów, znanych powiedzeń,
- interpretuje ruchem treść przysłów i znanych powiedzeń,
- układa zagadki pantomimiczne i słowne oraz prezentuje je na forum grupy,
- słucha utworów muzyki poważnej i tworzy improwizacje melodyczne i wokalne na temat: „Muzyczne rozmowy o marcowej pogodzie”,
- analizuje, jakie warunki są potrzebne do wzrostu rośliny, obserwuje wzrost rośliny, np. dokonuje prostego pomiaru jej wysokości, próbuje dokumentować zmiany we wzroście rośliny,
- rozwija zainteresowania pracami hodowlanymi: sianiem, sadzeniem, rozsadzaniem kwiatów,
- posiada wiedzę na temat budowy kielicha kwiatowego o kolejne elementy: pręciki, słupki, kielich,
- rozumie wartości i znaczenia pracy ogrodnika,
- gromadzi w kąciku przyrody nasiona i cebule kwiatów i warzyw, prowadzi hodowlę ziół,
- potrafi posługiwać się lupą, lornetką,
- próbuje samodzielnie formułować wnioski ze swoich doświadczeń,
- wie, jak może zweryfikować swoją wiedzę (poprzez wykorzystanie atlasów, przewodników przyrodniczych, przez doświadczenia i obserwację),
- poznaje różne gatunki dinozaurów, ich sposób poruszania się, odżywiania, cechy charakterystyczne,
- wzbogaca słownictwo w nowe wyrazy: paleontolog, wykopaliska, skrzypy, paprocie,
- poznaje zawód paleontologa i charakter jego pracy,
- rozwija swój intelekt i odporność emocjonalną podczas rozgrywania gier planszowych,
- z uwagą słucha tekstu i odpowiada na pytania,
- pełni rolę przewodnika i korzysta ze wsparcia kolegi,
- współdziała z innymi przy wykonaniu wspólnego zadania,
- zbiera informacje o prehistorycznych zwierzętach,
- wykorzystuje różnorodne źródła wiedzy w celu pogłębienia wiadomości o świecie niedostępnym bezpośredniej obserwacji,
- prowadzi eksperymenty i formułuje wnioski,
- potrafi określić swoje odczucia,
- ćwiczy umiejętność wyciszania się,
- dostrzega charakterystyczne cechy przedmiotów, osób, zwierząt i innych obiektów oraz stara się je opisywać, używając poprawnych form związków wyrazowych – przymiotnika z rzeczownikiem,
- aktywnie uczestniczy w zabawach opartych na wrażeniach słuchowych, słuchowo-wzrokowych i ruchowych,
- potrafi wypowiadać się na tematy wynikające z rożnych sytuacji zadaniowych i naturalnych w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami,
- stara się samodzielnie formułować pytania i zdania, w tym zdania złożone, na określony temat,
- udziela odpowiedzi na pytania dotyczące zainteresowań, ulubionych zajęć,
- współtworzy opowiadania, dłuższe wypowiedzi i próbuje tworzyć zakończenia do wysłuchanych utworów literackich czy ułożonych historyjek obrazkowych,
- słucha ze zrozumieniem tekstów literatury i potrafi odróżnić elementy fikcji od rzeczywistości ,
- doskonali spostrzegawczość oraz koordynację wzrokowo -ruchową ,
- liczy w szerokim zakresie i wsłuchuje się w brzmienie liczebników, by dostrzec rytm dziesiątkowy,
- przelicza elementy zbioru, segreguje według wskazanych cech,
- uczestniczy w sytuacjach zabawowych, które wymagają od niego sprawnego rachowania: liczenia, dodawania, odejmowania, wymiany według podanych umów, a także rozdzielania i rozdawania,
- rozwija myślenie logiczne, rozwiązując zadania matematyczne i logiczne,
- odtwarza, kontynuuje i nazywa rytmy wieloelementowe stworzone z piktogramów, liter i prostych wyrazów,
- układa z mozaiki geometrycznej różne obiekty,
- rysuje na kartce wzory według instrukcji słownej (rozwijanie orientacji na kartce papieru: góra – dół, strona prawa – strona lewa, górny prawy róg itd.),
- czyta wyrazy i zdania,
- wskazuje głoski w wyrazie,
- tworzy książeczki obrazkowo-wyrazowe,
- układa wyrazy z rozsypanki literowej, zdania z rozsypanki wyrazowej,
- poznaje obraz graficzny liter drukowanych i pisanych: G, W, C, Ł,
- posługuje się piktogramami i tworzy własne symbole,
- wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne, kreśli litery pisane,
- rozwija wyobraźnię i fantazję oraz kreatywność w zabawach twórczych ,
- doskonali umiejętności taneczne w grupowych zabawach rytmicznych i tanecznych: reaguje na zmiany tempa i dynamiki utworu, dostosowując formę ruchu, naśladuje i odtwarza podstawowe kroki taneczne, np. krok dosuwany, przytup, naprzemienne wysuwanie stop do przodu,
- samodzielnie i w grupie śpiewa poznane piosenki,
- stara się tworzyć prace, wykorzystując rożne techniki plastyczne,
- prezentuje i ocenia własne wytwory na forum grupy,
- wyraża emocje podczas różnorodnych działań plastycznych i teatralnych, rozwija odporność emocjonalną podczas tworzenia i rozgrywania gier,
- ćwiczy sprawność fizyczną podczas zabaw, ćwiczeń ruchowych i zajęć gimnastycznych,
- współdziała z innymi w różnego rodzaju grach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.