Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, styczeń 2023
Tematy kompleksowe realizowane w styczniu:
- Nowy Rok
- Dla babci i dziadka
- Bal w przedszkolu
Zadania wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu
Proponowane aktywności służą nabywaniu wiedzy i umiejętności przez dziecko, które:
- bierze udział w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela, pracuje w parze oraz zespole,
- aktywnie bierze udział w przygotowaniach do uroczystości dla najbliższych,
- ćwiczy sprawność fizyczną podczas zabaw, ćwiczeń ruchowych i zajęć gimnastycznych,
- rozwija i doskonali podstawowe cechy motoryczne siłę, szybkość, wytrzymałość i koordynację ruchową,
- zna nazwy miesięcy, dni tygodnia, stara się je wymieniać w kolejności,
- rozumie rytmiczną organizację czasu: pory roku, miesiące, dni tygodnia,
- uczy się przekładać rytm na rożne formy aktywności i reprezentacji,
- ustala wynik dodawania i odejmowania w zakresie dostępnym dziecku (w sytuacjach zadaniowych i zabawowych (w razie potrzeby korzysta z pomocy nauczyciela), manipuluje liczmanami lub palcami, stosuje zasadę przeliczania przedmiotów po każdej zmianie, liczy przedmioty w zakresie stosownym do swoich możliwości,
- poznaje obraz graficzny cyfry - 6, 7,
- potrafi ilustrować za pomocą obrazków, ikon lub cyfr aspekt porządkowy liczby, np. wpisywać cyfry, których brakuje,
- zapisuje lub układa z elementów proste działania arytmetyczne, opowiadania jako zadania z treścią,
- aktywnie włącza się w zabawy wykorzystujące gry planszowe rozwijające myślenie matematyczne, tworzy gry planszowe,
- włącza się aktywnie w zabawy związane z konstruowaniem (z rożnych materiałów), tworzeniem kompozycji, mozaik i rożnych obrazków z poznanych płaskich figur geometrycznych i brył,
- aktywnie uczestniczy w zabawach opartych na wrażeniach słuchowych, słuchowo-wzrokowych i ruchowych: odtwarza usłyszane dźwięki mowy ludzi, melodie, śpiew, łączy dźwięk z obrazkiem, lokalizuje źródło dźwięku, stara się zapamiętać i odtworzyć proste sekwencje dźwięków,
- stara się naśladować i odtwarzać, na miarę swoich możliwości, ćwiczenia artykulacyjne wspierające i utrwalające prawidłową wymowę głosek,
- stale wzbogaca swój słownik czynny o wyrazy z rożnych obszarów tematycznych oraz o wyrazy bliskoznaczne,
- posługuje się mową w sposób poprawny, zrozumiały, sprawny w rożnych sytuacjach zabawowych, zadaniowych i codziennych,
- doskonali umiejętność definiowania znanych pojęć dotyczących otaczającego świata i zjawisk w nim występujących,
- czyta wyrazy związane z najbliższym otoczeniem,
- zna obraz graficzny liter drukowanych i pisanych: „R, B”, tworzy i odczytuje sylaby i wyrazy, zdania,
- wyszukuje wśród innych liter konkretną wskazaną przez nauczyciela, zaznacza wskazaną literę wśród innych liter napisanych rożnymi czcionkami,
- dostrzega różnice między dwoma obrazkami różniącymi się drobnymi elementami,
- identyfikuje takie same dźwięki,
- dzieli wyrazy na sylaby określa liczbę sylab w wyrazie,
- dokonuje syntezy słyszanego wyrazu wypowiadanego sylabami, głoskami,
- wyodrębnia głoski w nagłosie, wygłosie, a w śródgłosie – w wyrazach czystych fonetycznie, np. wyszukuje na obrazkach te, których nazwy zaczynają się podaną głoską (uwaga! na początku wysłuchujemy samogłoski w nagłosie i spółgłoski – w wygłosie),
- tworzy książkę obrazkową, czyta wykonaną książkę, dopasowuje podpisy do obrazków,
- doskonali nacisk i napięcie dłoni, płynność i dokładność ruchu, sprawność w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- uczy się wyrażać swoje myśli, wrażenia, odczucia w sposób niewerbalny, np. w zabawach z elementami pantomimy, z wykorzystaniem umownych symboli wizualnych i gestów,
- stara się zapamiętać i śpiewa indywidualnie, w grupie poznane piosenki, rozpoznaje piosenki na podstawie fragmentów melodii,
- naśladuje i odtwarza rytm, melodię, tempo piosenki, włącza naturalne efekty dźwiękowe (klaszcze, tupie, stuka) oraz elementy rytmicznego ruchu (podskakuje, wykonuje obroty itp.),
- poznaje kolejne instrumenty perkusyjne, umie zagrać na wybranym instrumencie w grupie i indywidualni,
- stara się tworzyć prace, wykorzystując różne techniki plastyczne.