Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, czerwiec 2024
Zadania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu.
Tematy kompleksowe omawiane w czerwcu:
- Nasza biblioteczka
- Mój tata
- Wakacje - Morskie podróże
Temat: NASZA BIBLIOTECZKA
Zadania:
- rozbudzanie zainteresowania książką z obrazkami, zachęcanie do wypowiadania się na temat treści obrazków, zadawania pytań,
- kształtowanie emocjonalnego stosunku do książki, jako źródła przeżyć i doświadczeń; słuchanie bajek i opowiadań,
- wyrabianie nawyku kulturalnego obchodzenia się z książką, szanowania książek i odkładania ich na wyznaczone miejsce,
- wzajemne uznawanie praw dziecka do zabawy i do uczestnictwa w zabawie; poznawanie odmiennych upodobań rówieśników,
- zapoznanie z wyglądem i zabawami dzieci różnych krajów z całego świata,
- wykonywanie ćwiczeń głosowych na samogłoskach oraz spółgłoskach – doskonalenie mowy dziecka,
- prowadzenie ćwiczeń artykulacyjnych wyrabiających mięśnie narządów mowy.
Temat: MÓJ TATA
Zadania:
- wzmacnianie więzi rodzinnych, uświadomienie dzieciom roli ojca w ich życiu i kształtowaniu osobowości,
- doskonalenie umiejętności zapamiętywania informacji o innych,
- ekspresyjne wyrażanie własnych przeżyć i uczuć, uczenie się poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec bliskich osób,
- wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym, pomocy przy różnych pracach domowych,
- doskonalenie umiejętności wchodzenia w role, uczestniczenie w zabawach z elementami pantomimy,
- próby stawiania pytania (problem do rozwiązania).
Temat: WAKACJE – Morskie opowieści
Zadania:
- podkreślenie konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas wakacyjnych gier, zabaw i wycieczek,
- opowiadanie zapamiętanych treści oglądanego wcześniej obrazka,
- próby pokonywania trudności językowych przy bardziej skomplikowanych wypowiedziach,
- odróżnianie zdań prawdziwych od fałszywych – prowadzenie zabaw logicznych,
- rozumienie oraz odczuwanie krótkich odcinków czasowych,
- podziwianie piękna otaczającego nas świata przyrody, dbanie o czystość najbliższego otoczenia, przestrzeganie zasady „nie niszczymy przyrody”,
- obserwowanie przyrody w ogrodzie przedszkolnym i najbliższym otoczeniu przedszkola – bogactwo kwiatów i owadów,
- dostarczenie dzieciom wiedzy o przyrodzie i środowisku społecznym, typach krajobrazów itp.,
- rozwijanie postawy badawczej i umiejętności obserwacji oraz budzenie dziecięcej ciekawości w poznawaniu środowiska przyrodniczo- społecznego,
- rozróżnianie środków transportu lądowego, wodnego i powietrznego, rozróżnianie pojazdów bezsilnikowych i silnikowych; rozróżnianie typów pojazdów o tym samym przeznaczeniu,
- poznawanie sposobów korzystania ze słońca i ochrony przed jego nadmiernym operowaniem,
- określanie charakterystycznych cech lata, np.: długie dni, wyższa temperatura,
- poznanie zjawisk atmosferycznych występujących o tej porze roku: burzy, tęczy,
- prowadzenie eksperymentów i obserwacji różnych przedmiotów unoszących się w powietrzu i poddanych sile oddziaływania wiatru,
- zabawy z wykorzystaniem lustra i lupy.