Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, marzec 2024
Zadania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowanego programu wychowania w przedszkolu.
Tematy kompleksowe:
- Awantura w szafie
- Mapa pogody
- Wielkanocne zwyczaje
Temat kompleksowy: Awantura w szafie
Uczymy się:
- jak możemy przechowywać swoje rzeczy w szafie,
- dbać o ład i porządek w szafie i na swojej półce,
- podejmowania różnych działań z zakresu samoobsługi,
- pomagać w czynnościach porządkowych prowadzonych przez dorosłych,
- zwracać uwagę na ubiór oraz piękno i estetykę najbliższego otoczenia,
- naśladować w zabawie czynności pracujących ludzi,
- na czym polega i czemu służy praca krawcowej,
- ubierać się stosownie do pory roku,
- doskonalić aparat artykulacyjny w toku różnorodnych zabaw,
- tworzyć zbiory na postawie jednej wybranej cechy: koloru lub wielkości i przeliczać elementy w zbiorach,
- klasyfikować e obiekty według długości, wyodrębnianie elementów do policzenia według wskazanych cech,
- omawiać utwory literackie i prowadzić rozmowy na ich temat,
- wyrażać swoje przeżycia wewnętrzne w różnych formach: słownej, ruchowej, muzycznej i plastycznej,
- pracować zespołowo.
Temat kompleksowy: Mapa pogody
Będziemy:
- obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie,
- układać prognozę pogody i poznamy znaczenia przysłowia „W marcu jak w garncu”,
- słuchać i śpiewać piosenki,
- tworzyć teatrzyk z wykorzystaniem sylwet i pacynek,
- poznawać pierwsze wiosenne kwiaty,
- układać obrazki w historyjkę obrazkową i ją omawiać,
- ćwiczyć właściwy tor oddechowy,
- słuchać utworów literackich i prowadzić dyskusje na ich temat,
- odtwarzać ruchem treść opowiadania,
- formułować wnioski z prowadzonych obserwacji przyrodniczych,
- porządkować obrazki według określonej zasady,
- zgodnie współdziałać z innymi w różnych działaniach edukacyjnych,
- czerpać przyjemność ze wspólnie wykonanego zadania,
- uczestniczyć we wspólnych zabawach ruchowych,
- śpiewać piosenki, odtwarzać swobodnym ruchem nastrój i charakter słuchanej muzyki,
- łączyć elementy w pary, dekodować znaki,
- przeliczać elementy i notować wyniki na tablicy,
- używać pojęć: więcej, mniej, tyle samo,
- odtwarzać i tworzyć proste ciągi rytmiczne oraz kontynuować je;
- odgadywać zagadki słowne, dźwiękowe i obrazkowe,
- poznawać nowe techniki plastyczne i rozwijać wyobraźnię twórczą.
Temat kompleksowy: Wielkanocne zwyczaje
Będziemy:
- prowadzić rozważania na temat wielkanocnych zwyczajów,
- rozwijać myślenie przyczynowo-skutkowe, dopełniając opowieść,
- rozwijać percepcję słuchową i wzrokową oraz pamięć, uczestnicząc w różnych zabawach,
- rozwiązywać zagadki słowne i obrazkowe,
- rozróżniać i stosować pojęcia określające położenie obiektów w przestrzeni: na, pod, obok, przed, za, obok, między,
- uczestniczyć w ćwiczeniach pantomimicznych i innych formach teatralnych,
- rozwijać kreatywność uczestnicząc w ćwiczeniach myślenia twórczego (np.: „rozmowy świąteczne”, „jajko z kurą się kłóciło, pierwsze na świecie było...”),
- rozwijać myślenie krytyczne poprzez zabawy logiczne,
- współdziałać z innymi w różnych działaniach edukacyjnych,
- uczestniczyć we wspólnych zabawach ruchowych, rozwijać małą motorykę,
- wypowiadać się na forum grupy.